Actualiteit

Voor of tegen kilometerheffing ?

In februari ging een proefproject voor rekeningrijden van start. Het project oogstte bij tal van automobilistenverenigingen over het ganse land flink wat kritiek. Met het systeem wil men auto’s niet langer belasten op basis van hun cilinderinhoud maar wel in functie van het gekozen traject en van het tijdstip van de verplaatsing. De vooropgestelde tarieven schommelen tussen de 0,025 en de 0,065 euro per gereden kilometer. Vooral veelrijders zien de kosten danig stijgen.

| Gepubliceerd op 5 aug. 2014 | Leestijd: 2 min

Bedoeling is om verzadigde wegen vooral tijdens de spitsuren te ontlasten. Enerzijds wil men automobilisten aanzetten om hun verplaatsing uit te stellen naar een autoluw moment, anderzijds wil men openbaar vervoer stimuleren. Bij de 1.200 geselecteerde bestuurders van het proefproject zien we dat ze hun wagen iets minder gaan gebruiken, wat een theoretische verkeersafname van 5,5 % oplevert. In een stadsomgeving loopt dat op tot 8 %. Vraag is of deze resultaten werkelijk doorslaggevend zijn om de invoering van een dergelijke systeem te verantwoorden ? Volgens FEBIAC (Belgische Automobiel- en Tweewielerfederatie) is dat niet het geval omdat het onderzoek veel te klein was om voldoende representatief te zijn.

De Belgische automobilist rijdt jaarlijks gemiddeld 17.824 km. Aan het voorgestelde kilometertarief, zal die bestuurder jaarlijks ongeveer 1.000 euro betalen.

Advertentie – lees hieronder verder

Bent u voor of tegen de invoering van de kilometerheffing ?

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon