Bedoeling is om verzadigde wegen vooral tijdens de spitsuren te ontlasten. Enerzijds wil men automobilisten aanzetten om hun verplaatsing uit te stellen naar een autoluw moment, anderzijds wil men openbaar vervoer stimuleren. Bij de 1.200 geselecteerde bestuurders van het proefproject zien we dat ze hun wagen iets minder gaan gebruiken, wat een theoretische verkeersafname van 5,5 % oplevert. In een stadsomgeving loopt dat op tot 8 %. Vraag is of deze resultaten werkelijk doorslaggevend zijn om de invoering van een dergelijke systeem te verantwoorden ? Volgens FEBIAC (Belgische Automobiel- en Tweewielerfederatie) is dat niet het geval omdat het onderzoek veel te klein was om voldoende representatief te zijn.
De Belgische automobilist rijdt jaarlijks gemiddeld 17.824 km. Aan het voorgestelde kilometertarief, zal die bestuurder jaarlijks ongeveer 1.000 euro betalen.
Advertentie – lees hieronder verder
Bent u voor of tegen de invoering van de kilometerheffing ?