Waarom je moet stoppen met tanken nadat brandstofpomp klikt

De meerderheid van de automobilisten rijdt nog steeds niet met een elektrische auto. Dit betekent dat ze moeten tanken. Maar hoe vol moet je tanken? Moet je stoppen bij de eerste “klik” van het brandstofpistool? Ja! En hier is waarom.

Gepubliceerd op 29 januari 2024
Leestijd : 2 min

Deel

Waarom je moet stoppen met tanken nadat brandstofpomp klikt

Tanken is voor de meeste automobilisten een gewoonte of routine. Vaak besteden we er weinig aandacht aan en zijn we geneigd om de tank wat meer te vullen als de prijzen net zijn gedaald, of gewoon omdat we wat meer kilometers willen afleggen en minder vaak willen stoppen. Maar is het een goed idee om de tank tot de rand te vullen? Het antwoord is nee.

Alle pompen hebben een automatisch detectiesysteem dat automatisch stopt wanneer de tank vol is, zowel bij benzine- als dieselbrandstofpompen. Dit voorkomt dat de tank overloopt en dat overtollige brandstof via een overloopslang wordt weggepompt, waardoor de brandstof verloren gaat. En de automobilist verliest zo geld.

Niet doen?

Sommige automobilisten vinden het niet erg om een paar druppels brandstof te verliezen op de grond van het tankstation. En dat is een vergissing, want het verlies beperkt zich niet tot het tankstation. Tijdens de eerste kilometers, vooral als er veel bochten zijn, kan de brandstof ook “reizen” en het overtollige deel zal dan via de overloop afgevoerd worden.

Maar er is nog een andere, meer fundamentele technische reden waarom je niet voorbij de eerste “klik” van het pistool mag gaan – en zeker niet bij de tweede: de expansietank. Alle benzineauto’s hebben expansietanks of ontluchtingsbuizen, zowel omdat de brandstof ruimte nodig heeft wanneer deze uitzet tijdens warme periodes, als om benzinedampen naar de motor af te voeren wanneer deze opnieuw wordt gestart. Dit komt omdat de brandstoftank volledig afgesloten is.

Advertentie – lees hieronder verder

Het is dus essentieel om deze ruimte, die voor elk model is berekend op basis van zijn prestaties en verbruik, niet te overschrijden. Deze expansietank is ook uitgerust met sensoren die kunnen voorkomen dat de motor start als dat nodig is. Volgens HLN kan dit leiden tot reparatiekosten variërend van 175 tot meer dan 1.000 euro in sommige gevallen. Veel duurder dus dan een tankbeurt…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.761 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Een tweedehandswagen kopen
Opgepast voor occasies met te kleine motoren

Downsizing was in de eerste twee decennia van deze eeuw het modewoord in de autosector. Maar nu al die auto’s met kleine motoren op de tweedehandsmarkt belanden, is het wel opletten geblazen.

12 december 2024 4 min Hans Dierckx
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.761 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.