De prijs van koper, aluminium en staal lag nooit hoger dan nu, en ook die van rodium, palladium, nikkel, kobalt en lithium swingt de pan uit. Deze stijgingen zullen er niet alleen voor zorgen dat conventionele wagens duurder worden, maar ook dat elektrische auto’s serieus in prijs zullen stijgen.
China drijft de prijs op
Dat het aanbod daalt, heeft onder andere met de coronaviruspandemie en de daarop volgende lockdowns te maken, waardoor de productie wereldwijd werd beperkt. Denk maar aan China, de belangrijkste producent van staal ter wereld, die zo de prijs naar boven heeft geduwd. Zowel bij Ford als bij BMW erkennen ze het probleem. Het laatstgenoemde merk heeft het over een “gat” van maar liefst 1 miljard euro, kosten die naar alle waarschijnlijkheid zullen worden doorgerekend aan de klant. Voorspeld wordt dat prijzen van nieuwe auto’s met gemiddeld 8% zullen stijgen.
EV’s zouden toch goedkoper worden?
Dat beweert BloombergNEF in een rapport dat door Transport & Environment werd besteld. Daarin staat dat de productiekosten vanaf 2026 en 2027 afhankelijk van het type voertuig lager zullen liggen dan die van benzinewagens dankzij een prijsdaling van accu’s. Een opvallende conclusie, aangezien batterijen van EV’s kostbare metalen bevatten. En dan hebben we het nog niet eens aan de chiptekorten gehad, die momenteel stokken in de wielen steken (zelfs van de productie van Playstation 5‘s).
Advertentie – lees hieronder verder
Bron: Auto55 / BloombergNEF
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be