Bijna een kwart van autodealers wil weg bij zijn merk

Het zijn woelige tijden voor de autosector en dat laat zeker zijn sporen na in het dealerlandschap. Een Franse studie heeft naar de tevredenheid gepeild waarbij zich duidelijke winnaars en verliezers aftekenen. Een kwart van de ondervraagden overweegt om de samenwerking met hun merk stop te zetten.

Gepubliceerd op 18 november 2024
Leestijd : 4 min

Deel

Bijna een kwart van autodealers wil weg bij zijn merk

Elk jaar onderzoekt de Franse federatie Mobilians de tevredenheid van Franse autodealers over de merken die zij vertegenwoordigen. Eerst het goede nieuws: de 28ste editie van deze zogenaamde Cote d’Amour, die 598 concessies ondervroeg, vertoont een lichte stijging in de algemene tevredenheidsscore, met een gemiddelde van 5,41 op 10 tegenover 5,12 in 2023. Maar de studie onthult ook een niet te negeren ongenoegen, want 24% van de ondervraagden geeft aan dat ze hun samenwerking met het huidige merk wil beëindigen. Bij merken als Alfa Romeo (44%), Ford (eveneens 44%) en DS (48%) ligt dat percentage zelfs nog opvallend ver boven het gemiddelde.

Als redenen voor de ontevredenheid wijst Mobilians op het vertrouwen dat de concessies nog stellen in de toekomst van het merk, de kwaliteit van het contact, en de controles die als basis dienen voor premies. Sommige merken hebben dit duidelijk beter voor elkaar. Bij Nissan wil 67% van de dealers verder op hetzelfde elan, terwijl dat bij Volkswagen en Peugeot zelfs respectievelijk 69% en 70% is. Het ene merk is duidelijk het andere niet. Vooral bij Peugeot baart de relatie opzien. Want de concessiehouders blijven hun merk dan wel hondstrouw, het wil niet zeggen dat ze er tevreden over zijn (zie verder).

monteur

Renault mag zich op de borst kloppen

Als we ranking bekijken, dan valt op dat BMW (7,27/10), Mini (7,01) en Renault (6,70) de winnaars van de algemene ranglijst zijn. Opvallend is dat Renault niet alleen voor het eerst op het algemene podium staat, maar ook aan de top staat bij de generalistische merken. Bemerk overigens dat BMW in Frankrijk bij de premium spelers wordt gezet, maar bij ons verkopen de Duitsers beter dan de Fransen. Ook Dacia-dealers zijn in hun nopjes en katapulteren hun merk naar de tweede plaats (6,59), gevolgd door Skoda op nummer drie (6,52).

Advertentie – lees hieronder verder

Dit succes komt voor Renault en Dacia met een klim van twee plaatsen ten opzichte van vorig jaar. De Japanners moeten zich zorgen maken, want betrouwbaarheidsspecialist Toyota zakt zes plaatsen weg naar de 15de positie, en Honda maakt zelfs een dramatische val van de eerste naar de 20ste plaats! Dat laatste heeft wellicht te maken met de tanende interesse van het Japanse merk in de Europese markt, en de verminderde inspanningen die daarmee gepaard gaan.

showroom-Peugeot

Stellantis in de problemen

Ook voor de merken van Stellantis blijft het een zware dobber. Jeep, Citroën, Alfa Romeo en DS bezetten de onderste regionen van het klassement, enkel overtroffen door Mitsubishi op de allerlaatste plaats. Peugeot zakt verder naar de 21ste plaats, terwijl Opel drie plekken stijgt naar nummer 22. Fiat toont herstel en wint zes plaatsen, wat het Italiaanse merk naar de 18de plek tilt. In ons land wordt de frustratie gedeeld, want de Belgische dealers stuurden begin deze maand nog een open brief naar Stellantis om de sterk dalende verkoop aan te kaarten en tot actie aan te sporen. België is een proeftuin van de groep voor de uitrol van het agentschapsmodel waarbij dealers enkel nog als doorgeefluik functioneren.

Uit de enquête blijkt dat er op bepaalde gebieden verbeteringen zijn. Aan de gestegen tevredenheid over de betrouwbaarheid van levertijden is het duidelijk dat de chipcrisis overwonnen is. Ook de kwaliteit van opleidingen is volgens de ondervraagden met 11% gestegen. Daarentegen staan er ook flinke dalingen in de studie. De dealers zijn minder blij over de prijsstelling van reserveonderdelen (-8%), de administratieve last (-8%), en de effectiviteit van marketingcampagnes (-10%). De aftersalessector toont ook negatieve trends. De kwaliteit van digitale tools voor erkende reparateurs scoort 6% lager, met veel dealers die aangeven dat de verplichte systemen van fabrikanten botsen met hun eigen oplossingen. Natuurlijk zullen sommige inzichten vooral gekleurd zijn door de Franse aard van de studie, maar het belangrijkste pijnpunt, de financiële situatie, is ook overdraagbaar naar ons land. Slechts 16% van de ondervraagden zegt geen zorgen te hebben over hun liquiditeitsstromen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door Piet Andries Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.742 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.742 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.