Auto-industrie

Bugatti en Rimac zijn officieel getrouwd

Bugatti en Rimac, respectievelijk hypercarfabrikant en specialist wat elektrische supersportwagens betreft, hebben hun krachten gebundeld om een gemeenschappelijke entiteit te vormen, met Porsche als partner.

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 06/11/2021 | Leestijd: 3 min

Bugatti is sinds 1998 eigendom van de VW Group en maakte snel naam op het gebied van hypercars met de Veyron (2005-2015), waarvan er 450 werden geproduceerd, en de Chiron, waarvan er tot nu toe slechts 500 werden verkocht.

Beide modellen worden aangedreven door een machtige motor, die uniek is in zijn soort: een W16 met 8 liter cilinderinhoud en gevoed door 4 turbo’s die 1.001 pk ontwikkelt in de eerste en 1.500 pk in de tweede. Deze kolossale vermogens betekenen dat er topsnelheden van meer dan 400 km/u kunnen worden bereikt, en dat is exact waar Bugatti’s bekend om staan.

Advertentie – lees hieronder verder

Ondanks de exorbitante prijzen van meer dan 3 miljoen euro vóór belastingen, verkopen Bugatti’s goed. Toch werd altijd gezegd dat Volkswagen steevast geld heeft verloren door het merk, simpelweg omdat de ontwikkelingskosten zo hoog zijn.

Een ander probleem is de verscherping van de milieunormen, die zeer dorstige motoren op korte termijn veroordelen. Niet verwonderlijk heeft Bugatti de krachten gebundeld met Rimac.

Nieuwe top

Bugatti Rimac joint-venture

De nieuwe onderneming krijgt zijn hoofdkantoor in Kroatië, waar Rimac vandaan komt, al zal de productie van Bugatti-modellen in de historische bakermat in Molsheim (Elzas) blijven gebeuren.

Met 55% van het kapitaal in handen van Rimac en 45% in die van Porsche, krijgt het bedrijf Mate Rimac, de oprichter van Rimac Automobili, als CEO. In de overeenkomst staat dat de onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling in Sveta Nedelja nabij Zagreb komt, preciezer in een campus van 200 miljoen euro die momenteel wordt gebouwd.

De productie Bugatti’s en Rimacs (laatstgenoemde produceert momenteel een elektrische hypercar van 2.000 pk die Nevera heet, nvdr) zal langs beide zijden onafhankelijk van elkaar worden uitgevoerd.

Elektrische Bugatti’s

Rimac Bugatti

Deze unie zou gunstig moeten uitvallen voor Bugatti, dat zal profiteren van de knowhow van Rimac op het gebied van elektrische motoren. Helaas zal het ook de zwanenzang van de W16-motor zijn, die zijn laatste maanden beleeft in de Chiron, waarvan de laatste exemplaren in 2022 zullen worden geassembleerd.

Laat ons hopen dat Bugatti weer financieel gezond wordt door met zijn tijd mee te gaan. De laatste vooruitgang die andere fabrikanten van elektrische hypercars hebben geboekt, belooft in ieder geval veel goeds voor de rijervaring.

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie