Auto-industrie

Bugatti neemt afscheid van W16-motor

Tijdens een gesprek met Automotive News heeft Mate Rimac, de oprichter van het gelijknamige merk van elektrische sportwagens en tegenwoordig CEO van de joint venture Bugatti-Rimac, bevestigd dat de weergaloze W16-motor op zijn einde loopt.

Geschreven door Joris Bosseloo | 24/02/2022

Een kleine maand geleden kwam Gocar met het bericht naar buiten dat de volgende Bugatti (de opvolger van de Chiron) een plug-in hybride zal worden. Dat was in zekere zin groot nieuws omdat het Franse merk van hypersportwagens met de Kroatische fabrikant Rimac in zee is gegaan.

Bugatti Chiron

Advertentie

Laatstgenoemde bouwt uitsluitend supersnelle EV’s, dus men ging er stilletjes vanuit dat de eerstvolgende Bugatti, die op de planning van 2024 staat, geen druppel benzine zou drinken. De samenwerking is trouwens best logisch, aangezien Bugatti verplicht moet electrificeren. Bovendien zou de Nevera, de bijna 2.000 pk sterke elektrische ‘raket’ van Rimac, niet rendabel zou zijn.

rimac-cover

Nog geen elektrische Bugatti dus, maar dus wel een oplaadbare hybride. Wat we in januari echter nog niet wisten, is dat de extreem krachtige (1.600 pk) doch alles behalve zuinige W16-motor van het merk geschrapt zal worden. Dit werd zopas bevestigd door de topman, die meteen ook aanhaalde dat de eerste Bugatti op batterijen (en niets anders) er uiteindelijk wel zal komen, maar niet meteen.

Wat krijgen we in de plaats?

Welke krachtbron we mogen verwachten, is nog een geheim. We weten wel dat het blok in de fabriek van Rimac ontwikkeld en gebouwd zal worden. Opvallend, aangezien Rimac zich nog nooit aan verbrandingsmotoren heeft gewaagd, al zal de fabrikant vanzelfsprekend kunnen rekenen op de know-how van Bugatti, dat deel uitmaakt van de VW Group.

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook