Benzine

De volgende Bugatti krijgt een verbrandingsmotor

De volgende Bugatti zal dus nog steeds op loodvrije superbenzine functioneren: dat heeft het merk dat in 2024 een nieuw model zal onthullen zojuist aangekondigd. Hiermee is duidelijk dat de volgende Bugatti niet fiscaal aftrekbaar zal zijn.

Geschreven door David Leclercq | 26/01/2022

Europa heeft besloten dat er vanaf 2035 geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren meer verkocht mogen worden. Dit betekent dat alle nieuwe geregistreerde auto’s 100% elektrisch zullen zijn, omdat dan evenmin plug-in hybride modellen toegelaten zijn. In Vlaanderen is deze deadline zelfs vervroegd naar 2029, om te tonen dat het Gewest het goede voorbeeld geeft.

Hoewel we weten dat deze overgang noodzakelijk is om milieuredenen, vormt het niettemin een probleem voor veel merken. Zeker de exclusieve sportieve merken die hun klanten moeilijk zware auto’s die geen geluid maken kunnen aanbieden, met een symbolische autonomie als hun volledige capaciteiten benut worden.

Advertentie

Daardoor zijn sommige merken van plan om de overgang naar de elektrische auto uit te stellen.  Dit is met name het geval bij Porsche, dat geen elektrische 911 plant voor de deadline van 2035, maar ook bij Bugatti dat zojuist heeft aangekondigd dat zijn volgende model nog steeds een verbrandingsmotor zal krijgen.

Uiteraard hybride

Bugatti’s aankondiging komt er door zijn gevuld orderboek en de vlotte verkoop van de Chiron. Inderdaad, de 500 exemplaren van het model werden verkocht, inclusief de versies Super Sport en Bolide. Daardoor moet Bugatti in 2024, wanneer de productie van de Chiron eindigt, zeker een nieuw model lanceren.

Hoewel Bugatti aankondigt dat zijn volgend model een verbrandingsmotor zal hebben, betekent dit evenmin dat het niet geëlektrificeerd zal zijn. En dat is logisch, want de uitstoot moet nog steeds worden beperkt of de constructeur loopt het risico geen auto’s meer te mogen produceren (als het Europese gemiddelde voor een merk of groep merken niet wordt gerespecteerd).

La nouvelle Bugatti sera thermique - Bugatti Chiron pur sport et Rimac

Deze aankondiging is echter verrassend, want na de fusie met Rimac, dat door D’Ieteren verdeeld zal worden,werd gedacht dat de volledige elektrificatie van de ultrasportwagens van het Volkswagen-imperium zou worden versneld. Intussen bedaarde de baas van Bugatti – die niemand minder is dan de oprichter van Rimac, Mate Rimac – de gemoederen in een video, waarin hij aangeeft dat er inderdaad een verbrandingsmotor aanwezig zal zijn in het toekomstige model van 2024. Wordt het nog steeds die fantastische 8-liter W16? Het blijft voorlopig een mysterie.

Rimac Nevera

Om er nog een schepje bovenop te doen, zei Mate Rimac dat “dit nieuwe juweel zal uitpakken met ‘eigenschappen die nog nooit eerder zijn gezien’. We gaan nog verder in de richting van verbrandingsmotoren. De kwaliteit en persoonlijkheid van het merk Bugatti blijven intact, trouw aan zijn oorsprong, maar gericht op groei. Het is de inzet van Bugatti-Rimac en de mijne om deze belofte na te komen, waarop we niet zullen toegeven.”

“Bugatti’s meesterschap zal worden voortgezet en we zijn ook van plan om nog het te verbeteren. Ik beloof ook, als liefhebber van auto’s, technologie en motoren, om alleen op zoek te gaan naar het beste, iets dat de nieuwe generaties kan inspireren, aldus de CEO (Stephan Winkelmann gaf vorig jaar de leiding van het merk uit handen).

Waarvan akte. Of in ieder geval voor het volgende model. Gezien een Bugatti een levensduur van ongeveer 8-10 jaar heeft, zal dit model met verbrandingsmotor van 2024 waarschijnlijk het allerlaatste met een klassieke aandrijving zijn.

Foto: Bugatti Bolide

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook