Elektrische auto’s goedkoper dan brandstofauto’s vanaf 2027?

Volgens de Amerikaanse consultant Garner staan elektrische auto’s op het punt om goedkoper te worden dan brandstofauto’s. Dit keerpunt zou wel al in 2027 werkelijkheid kunnen worden. Is dit mogelijk?

Gepubliceerd op 14 maart 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Elektrische auto’s goedkoper dan brandstofauto’s vanaf 2027?

De overgang naar elektrische auto’s brengt een groot probleem met zich mee: hun productiekosten en, als gevolg hiervan, hun verkoopprijs. Beide blijven aanzienlijk hoger dan bij brandstofauto’s. De oorzaak hiervan is natuurlijk de batterij en grondstoffen die nodig zijn voor de productie ervan, maar ook de complexere assemblageprocessen.

Er werd lang aangekondigd dat het kantelpunt dichtbij was en dat elektrische auto’s binnenkort goedkoper zouden zijn om te produceren dan brandstofmodellen. Maar dit kantelpunt is nog nooit bereikt, zeker niet met de recente stijging van de grondstofprijzen en de dominantie van China in de mijnbouwproductie.

Nieuwe technieken 

Maar het Amerikaanse adviesbureau Gartner, gespecialiseerd in geavanceerde technieken, heeft een heel andere mening. Volgens Pedro Pacheco, vicepresident research, zullen elektrische auto’s goedkoper te produceren zijn dan verbrandingsmotoren, vooral dankzij nieuwe productietechnieken en lagere batterijkosten.

gigacasting2

Advertentie – lees hieronder verder

Pedro Pacheco wijst onder andere op innovaties zoals gigacasting, waarbij grote onderdelen uit één stuk worden gegoten in plaats van de assemblage van verschillende elementen, wat tientallen lassen of lijmen bespaart. “Tesla en anderen hebben de productie op een radicaal nieuwe manier bekeken”, vertelde de vicepresident research bij Gartner aan Automotive News Europe. Het principe van gigacasting zou de productiekosten van de structuur met 20% verminderen, en zelfs meer wanneer de batterij ook als structureel element wordt gebruikt.

2027?

“Het kantelpunt zal eerder worden bereikt dan verwacht”, verklaarde Pedro Pacheco, die al vanaf 2027 lagere productiekosten voorspelt. Gartner wijst er echter op dat deze kostendaling alleen zal gelden voor 100% elektrische platforms. Andere multi-brandstof architecturen zullen niet beïnvloed worden, omdat ze complexer zijn om te bouwen, aangezien ze een benzinetank, een grotere ruimte voor de motor en een plaats voor de transmissie vereisen.

gigacasting3

Het blijft natuurlijk afwachten of deze kostendalingen de verkoopprijzen effectief zullen drukken. Men vraagt zich af of fabrikanten hier niet van zullen profiteren om hun winsten te maximaliseren ten koste van consumenten en automobilisten. Dit is momenteel het geval bij Tesla en BYD, die een prijzenoorlog voeren omdat hun productiekosten laag genoeg zijn. De prijzen verlagen heeft dus geen groot invloed op hun resultaten.

Natuurlijke selectie?

Gartner schat ook dat de toegepaste technieken gebruikt om elektrische auto’s te produceren en de kosten te verlagen, doorslaggevend zullen zijn in de “natuurlijke selectie” waarmee autofabrikanten te maken zullen krijgen. Volgens het adviesbureau zal de beheersing van deze technieken simpelweg bepalend zijn voor het succes of falen van veel fabrikanten. Schattingen suggereren dat 15% van de bedrijven in de waardeketen van elektrische auto’s die in de afgelopen tien jaar zijn ontstaan, failliet zal gaan, waaronder een meerderheid van start-ups. Voor Gartner is het voldoende om te kijken naar de delicate situaties waarin merken als Nio, Polestar, Lucid, HiPhi of Fisker verkeren.

Voor elektrische auto’s zou dit een nieuw tijdperk betekenen, waarin ze niet langer beoordeeld of gekocht zullen worden op basis van belasting- of milieustimuli, maar op hun intrinsieke kwaliteiten. Het blijft afwachten of deze nieuwe technieken, zoals gigacasting, gunstig zijn of niet. Er zijn ook veel mensen tegen deze technologie, waarvan wordt aangenomen dat ze veel meer grondstoffen en energie verbruikt dan een structuur die uit verschillende onderdelen bestaat… Een uitgebreide discussie.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.747 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.747 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.