Sinds januari 2023 is de prijzenoorlog voor elektrische auto’s in volle gang. Het was Tesla die dit grote offensief lanceerde in een poging zijn rivalen te verzwakken en tegelijkertijd zijn productievolumes te verhogen om een van de zwaargewichten van de sector te worden. Want om van de Chinezen te winnen, is het zeker nodig om winstgevend te zijn, maar ook om volume te realiseren. Deze situatie werd naar een hoogtepunt geduwd, omdat het op het toppunt van deze oorlog en door het cumuleren van de subsidies in sommige delen van de wereld zelfs mogelijk was om een Tesla Model 3 aan te schaffen voor minder dan 20.000 dollar.
Maar volgens Bloomberg is deze situatie met een prijzenoorlog nu voorbij. Tesla en zijn Chinese concurrenten hebben zojuist een overeenkomst aangekondigd om een eerlijke concurrentie te handhaven en zo “abnormale prijzen” op de markt voor elektrische voertuigen te voorkomen, althans in China. Onder de 16 bedrijven die het niet-aanvalsverdrag mee hebben ondertekend, zijn BYD, Nio, Xpeng, Geely, Chery Automotive en Tesla, het enige buitenlandse merk dat in de overeenkomst is opgenomen en zijn prijzen zal handhaven.
Chinese regering bezorgd
De prijzenoorlog verraste iedereen, zeker als je de kosten van een elektrische auto kent. De Chinezen lopen al een beetje voor in het industrialisatieproces, waardoor ze lagere tarieven kunnen aanrekenen. Maar niet tot het punt van een halvering van de prijs van hun auto’s op de lange termijn, ondanks de daling van de vraag in een post-Covid-19 crisis context. Er was dus een reëel gevaar aanwezig.
Advertentie – lees hieronder verder
Deze overeenkomst is eigenlijk het initiatief van de Chinese regering, die zich zorgen maakt over de situatie en de gevaren op lange termijn van dergelijke kortingen en het verlagen van de winstgevendheid van bedrijven, wat uiteraard kan leiden tot een faillissement als ze niet langer solvabel zijn. Momenteel is de regering ook begonnen met een grote campagne om elektrische auto’s onder de plattelandsbevolking te promoten. Een stabilisatie van de prijzen zou de consumenten in deze regio’s dus meer vertrouwen kunnen geven, terwijl ze nu steeds grotere kortingen verwachten.
Vier regels te volgen
De overeenkomst bevat vier hoofdregels die het kader voor de niet-agressie definiëren. Ten eerste dienen ze om de regels van de sector te respecteren, marketingactiviteiten te reguleren, eerlijke concurrentie te handhaven en deze niet te verstoren door “abnormale prijzen”.
Ten tweede moeten ondertekenaars terughoudendheid betrachten in hun reclame – en marketingmethoden en daarom niet overdrijven of misleiding gebruiken om klanten te winnen.
Ten derde moeten ze ook zorg dragen voor de kwaliteit en de duurzaamheid van producten verbeteren. Ten slotte, ten vierde, wordt bepaald dat de fundamentele waarden van het socialisme moeten worden bevorderd en dat daartoe een regelmatige groei moet worden gegarandeerd, het vertrouwen moet worden versterkt en (economische) risico’s moeten worden voorkomen. Een heel programma! Het valt nog te bezien of al deze regels zullen worden gerespecteerd en of dit akkoord echt het einde van de prijzenoorlog betekent…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be