De Nissan GT-R (R35) werd in dezelfde geest ontworpen als de mythische Skyline GT-R, waarvan je hieronder de laatste versie ziet (R34).
De GT-R van vandaag ziet er veel strakker uit. Het gaat nog steeds om een zeer krachtige coupé met vier zitplaatsen, nu uitgerust met een 3,8 liter grote V6-biturbomotor die oorspronkelijk 480 pk en 587 Nm ontwikkelde – een vermogen en koppel dat met de tijd alleen maar is toegenomen, tot 610 pk voor de GT-R NISMO (zie onder) – en die zijn krachten overbrengt via een zesversnellingsbak met dubbele koppeling en een variabele vierwielaandrijving die rekening houdt met de gripomstandigheden.
Deze Nissan een icoon noemen, is een understatement. Hij zit boordevol elektronica en rijdt extreem efficiënt, zelfs klinisch. Dankzij zijn gunstige prijs tegenover de concurrentie verleidt de GT-R al jarenlang liefhebbers van topprestaties, die zich zelfs niet inhouden om hun auto nóg verder op voeren.
Advertentie – lees hieronder verder
In de loop der jaren is Nissan de GT-R blijven verbeteren in vijf fases, met telkens enkele technische en uiterlijke evoluties. Vandaag is het een van de oudste modellen op de markt en beantwoordt hij niet langer aan de huidige Europese strategie van Nissan, dat zich meer wil concentreren op SUV’s en geëlektrificeerde modellen.
Begin van het einde
De Nederlandse site Autoblog.nl bericht dat meerdere Europese importeurs geen bestellingen meer noteren voor de GT-R. In sommige landen zoals Duitsland of België is de coupé nog verkrijgbaar, maar wellicht is dit maar van korte duur. Volgens de hierboven genoemde Nederlandse website heeft Nissan bevestigd dat deze verkooponderbreking te wijten is aan de hoge emissies van dit model, dat nochtans maar met mondjesmaat in onze contreien wordt verkocht. De Japanner is verkrijgbaar vanaf 107.300 euro in België, maar door zijn hoge leeftijd blijft het succes afnemen.
Geen opvolger?
Binnen de huidige context van de auto-industrie lijkt de komst van een opvolger van de GT-R weinig waarschijnlijk. De Nissan Z, de vervanger van de 370Z, wordt trouwens ook niet verkocht in Europa wegens te vervuilend.
Afgelopen september bevestigde de directeur van Nissan Australië na de verkoopstop van de GT-R in zijn land dat “dit niet het einde betekent van de geschiedenis van dit model”, waarmee hij dus liet verstaan dat de R35 wél vervangen wordt. De komst van dit nieuwe model in Europa is echter op zijn zachtst gezegd onzeker…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be