De Nissan GT-R is een van de meest legendarische sportwagens. Hij verdween vorig jaar. Maar met de Hyper Force Concept schept Nissan nieuwe verwachtingen. De aandrijving is volledig elektrisch en bijzonder krachtig.
Nieuws Nissan GT-R : Ontdek de laatste nieuwtjes
Hier vind je de laatste 56 artikelen gepubliceerd over het model GT-R van Nissan. Ontdek het laatste nieuws, innovaties en trends rond het merk Nissan en zijn model GT-R. Mis niets van de up-to-date informatie over nieuwe modellen, technologieën en belangrijke evenementen.
Motoren worden steeds uit metaal vervaardigd, maar Nissan wil gebruik gaan maken van exotische materialen om de efficiëntie en de prestaties te verbeteren. Ondergaat de verbrandingsmotor in zijn nadagen alsnog een gigantische revolutie?
Meerdere sportwagens verdwenen dit jaar, kwamen aan het einde van hun levenscyclus of werden vervangen door elektrische modellen. Dit zijn de vijf meest opvallende voorbeelden.
Lewis Hamilton werd in de straten van Tokio gefilmd terwijl hij zich vermaakte achter het stuur van een Nissan Skyline GT-R R34, de meest beruchte Japanse auto van het begin van de eeuw.
In Connecticut besloot de eigenaar van een Nissan GT-R die net aan een plezierrit met andere sportwagens ging beginnen om zijn ‘kunstjes’ aan het publiek te laten zien. Dat liep helemaal verkeerd af, zoals je in deze video kan zien.
In het milieu worden ze ‘JDM cars’ genoemd, voor Japanese Domestic Market. Dat zijn wagens die in de eerste plaats voor en door Japanners worden gebouwd. Sommige modellen – met het stuur rechts – winnen elders in de wereld al geruime tijd aan populariteit en worden dan ook geïmporteerd. In België niet zo’n probleem, maar in de VS zijn ze een tikkeltje strenger, met alle gevolgen van dien.
De GT-R, Nissans enige supersportwagen die in 2007 gelanceerd werd, blaast zijn laatste adem uit op de Europese markt. Hij is, net zoals bijvoorbeeld de nieuwe Z die we hier nooit te zien gaan krijgen, het slachtoffer van zijn volgens de EU-bonzen te hoge CO2-uitstoot. In bepaalde landen op het oude continent is hij nu al uit de catalogus verdwenen.
In 2018 maakten we voor de eerste keer kennis met de Nissan GT-R50, een GT-R die ingrijpend werd aangepast door de grootmeesters van Italdesign. Dit collector’s item, met een oplage van slechts 50 stuks, wordt volledig met de hand gebouwd in Italië.
In het tuningmilieu zeggen ze niet Japanse auto’s met het stuur rechts maar JDM cars, wat staat voor Japanese Domestic Market en alleen betrekking heeft op modellen die eigenlijk alleen voor het land van de rijzende zon bedoeld waren. Zulke wagens worden natuurlijk af en toe geïmporteerd, maar dat moet dan wel legaal gebeuren, op straffe van inbeslagname.
Wie Nissan GT-R zegt, denkt veel vermogen en algemene prestaties om ‘u’ tegen te zeggen. Maar wat gebeurt er als je de paardenstal van zo’n coupé tot ongeveer 1.400 pk uitbreidt en vervolgens de Duitse Autobahn opzoekt? De jongens van AutoTopNL zochten het uit.
Wie zegt dat supersportwagens zoals de Nissan GT-R geen nut hebben, moet maar eens meedraaien met Nationale Republikeinse Garde van Portugal. Zij gebruiken tegenwoordig een GT-R om organen mee te vervoeren.
Sportwagens van de jaren ’80 zijn weer helemaal in de mode, wat sommige constructeurs ertoe heeft aangezet om speciale restauratieprogramma’s voor liefhebbers op te zetten. Dit is een voorbeeld van een Nissan Skyline GT-R R32 die in ere werd hersteld, zeg maar sinds kort in nieuwstaat verkeert.
Nismo, de prestatieafdeling van Nissan, biedt nu complete restauraties aan van de legendarische Skyline-sportwagens van verschillende generaties. Kwaliteitswerk dat rechtstreeks in Japan wordt uitgevoerd.
Tijdens een tuningmeeting in Londen, vlak voordat het Verenigd Koninkrijk weer in lockdown moest, ging deze zwarte Nissan GT-R met heel wat aandacht lopen. Eerst omdat hij vuur spuwde, vervolgens omdat hij vuur vatte…
Het Duitse bedrijf Janssen Automotive verbetert en restaureert dit iconische model uit de jaren 90 in nieuwstaat.