Automarkt

Is de toekomst van de elektrische auto in gevaar na 2025?

Terwijl de verkoop van elektrische auto’s overal groeit, hangen er ook donkere wolken boven deze nieuwe aandrijving. En dit keer niet vanwege het laadnetwerk, maar door de schaarste aan grondstoffen die nodig zijn voor de bouw van deze wagens. Komen er na 2025 nog elektrische auto’s?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 12 feb. 2022 | Leestijd: 4 min

Gocar kondigde het enkele weken geleden aan: er dreigen ernstige tekorten aan grondstoffen die nodig zijn om elektrische auto’s te bouwen.

In zulke mate dat de toekomst van deze voertuigen in gevaar komt als er niet snel technologische alternatieven worden gevonden. De situatie is zeer ernstig, want deze waarschuwing komt van het Internationaal Energie Agentschap (IEA) dat wijst op de dubbele beperking die ontstaat: een verhoging van het aantal elektrische auto’s op de wegen mét grondstoffen die schaarser worden.

Advertentie – lees hieronder verder

Het Agentschap geeft onder meer aan dat nu “elke week wereldwijd 130.000 elektrische auto’s worden verkocht, wat overeenkomt met de totale verkoop van het jaar 2012”. In 2019 bereikte de verkoop van elektrische voertuigen 2,2 miljoen eenheden, of 2,5% van de totale autoverkoop, terwijl er in 2021 6,6 miljoen eenheden werden verkocht, waardoor het totale aantal EV’s wereldwijd op ongeveer 16 miljoen voertuigen uitkomt. Deze auto’s zouden ongeveer 30 TW elektriciteit per jaar verbruiken, de productie van een land als Ierland.

Wat ontbreekt er?

L’avenir des véhicules électriques hypothéqué après 2025 ?

Maar wat ernstiger is: het IEA signaleert in zijn rapport The Role of Critical Minerals in Clean Energy Transitions dat er al in 2025 zeer duidelijke risico’s op schaarste zullen zijn, althans voor materialen die zo cruciaal zijn als lithium en kobalt, die intens worden gebruikt bij de productie van batterijen.

Voor het Agentschap komt het probleem voornamelijk voort uit de productie en dus de duidelijk ontoereikende productiemiddelen, en het geeft aan dat de waardeketen grondig moet worden aangepast. Wat uiteraard aanzienlijke investeringen vereist in de verwerking van ertsen, maar ook in de productie van kathodes en anoden en de assemblage van batterijen.

Het is duidelijk dat deze virtuele schaarste ertoe bijdraagt dat de prijzen razendsnel stijgen. Zo gingen naast staal, dat in 2021 met 100% steeg, ook de tarieven voor lithiumcarbonaat, grafiet en nikkel met respectievelijk 150, 15 en 25% omhoog. Op dit moment heeft dit nog geen impact, omdat de leveringscontracten over enkele maanden of zelfs jaren lopen.

Maar als we daarbij het tekort aan elektronische chips toevoegen waarvan elektrische voertuigen tweemaal zoveel nodig hebben, zijn alle ingrediënten aanwezig om een echte industriële en sociale catastrofe te creëren.

Noteer daarbij dat China momenteel de grootste afnemer van elektrische auto’s is. Dit land monopoliseert ook het grootste deel van de wereldproductie met 3,9 miljoen EV’s die in 2021 in omloop werden gebracht. Daarna komt Europa, waar de verkoop EV’s vorig jaar met 70% steeg, tot 2,3 miljoen eenheden. Minder vaart loopt het in de VS, waar de overgang naar de elektrische auto nu toch ook versnelt, aangezien het aandeel in slechts een jaar is verdubbeld …

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon