De elektrische auto staat op het punt om door te breken. In heel Europa is het einde van de verbrandingsmotor in zicht en dat zelfs op korte termijn, wat de transitie naar koolstof neutrale voertuigen versnelt. Constructeurs reorganiseren zich volop zodat niet alleen de technologie, maar ook het modellenaanbod wordt aangepast.
De middelen die initieel bestemd waren om verbrandingsmotoren te verfijnen, worden massaal ingezet voor de ontwikkeling van elektrische aandrijvingen. Men kan zich de vraag stellen of deze transitie niet weldra zal stoppen?
De bijzonder hoge grondstofprijs en het dreigende tekort aan lithium – het mineraal dat essentieel is voor de productie van batterijen – zou wel eens roet in het eten kunnen gooien.
Fibonacci-model
Advertentie – lees hieronder verder
Voor de autobranche is deze wending uitermate zorgwekkend, want als er ook een tekort aan lithium ontstaat, zou dit de huidige situatie met een gebrek aan halfgeleiders (chips) nog verergeren. Op de internationale markt wordt lithium nu al verhandeld voor ruim 22.000 dollar per ton en dat is het recordprijsniveau van 2018.
De situatie is bijzonder nijpend want bepaalde merken hebben hun klanten nu al meegedeeld dat er enkel nog stockwagens zijn. Wat volgt, is totaal onduidelijk…
De situatie is problematisch want experten gaan ervan uit dat de wereldwijde vraag naar lithium in de komende maanden met 26% zal stijgen om aan de groeiende vraag naar batterijen te voldoen.
Hierdoor zou de marktvraag naar 450.000 ton stijgen, een volume dat 10.000 ton hoger ligt dan de huidige productie. Op de markten is de spanning te snijden en de traders doen er alles aan om hun voorraden veilig te stellen.
Alternatief
Hoe verontrustend deze situatie ook is, het zal autoconstructeurs meer dan ooit dwingen om op zoek te gaan naar alternatieven voor lithium. En ook dat blijkt erg complex, omdat er momenteel bitter weinig oplossingen beschikbaar zijn. Deze schaarste zal mogelijk de hele batterij-industrie – die nog in volle expansie is – op zijn kop zetten.
Het ziet er immers naar uit dat men bij gebrek aan grondstoffen, de bestaande materialen veel meer zal moeten recycleren. Omdat de kost om het mineraal te ontginnen momenteel nog betaalbaar is, wordt op dit ogenblik slechts 5% van het lithium gerecycleerd.
Het ligt voor de hand dat men nieuwe recyclagesystemen zal moeten ontwikkelen, wat echter tijd zal kosten en de levertermijn voor auto’s verder zal opdrijven.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be