Automarkt

Staan elektrische auto’s er slecht voor?

Hoewel de markt in elektrische auto’s groeit, is niet alles zo rooskleurig. Voor verschillende fabrikanten lijkt deze onderneming op een nachtmerrie uit te draaien, en niet om commerciële redenen.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 22 jul. 2023 | Leestijd: 6 min

De overgang naar elektrische auto’s is niet vlekkeloos verlopen. Zeker, met de strengere wetgeving en het vooruitzicht van een verkoopstop voor nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren in 2035, groeit de verkoop van elektrische auto’s gestaag. 2023 is zelfs een bijzonder goed jaar voor elektrische auto’s, met een marktaandeel in Europa van meer dan 15%, 5 procent hoger dan vorig jaar. Er worden nu zelfs meer nieuwe elektrische auto’s verkocht dan dieselauto’s.

Maar afgezien van deze schijnbare euforie is de situatie niet zo rooskleurig als je zou denken. De sector wordt geconfronteerd met signalen en trends die soms tegenstrijdig zijn, zoals het gespecialiseerde medium Automobile Propre aangeeft.

Advertentie – lees hieronder verder

roberto-h-f0_b39sYkjw-unsplash

Een gehavende waardeketen?

Feit is dat niet alle fabrikanten in hetzelfde schuitje zitten, vooral de westerse niet. Sommige modellen die hun carrière goed zijn begonnen, hebben het nu moeilijk, ook al is er vraag naar op de markt. Wiens schuld is dat? Of wat? Dat is een goede vraag die niemand op dit moment lijkt te kunnen beantwoorden. Kortom, we zitten midden in een schijnbare tegenstelling die, als hij doorgaat, wel eens zou kunnen betekenen dat veel fabrikanten hun elektrische voertuigen terugschroeven, wat de overgang des te meer zou vertragen.

Er kunnen een aantal voorbeelden worden aangehaald, en niet de minste. Ford bijvoorbeeld, dat al vroeg een zeer goede Mach-E lanceerde, zit nu in de problemen omdat het zijn auto’s niet allemaal verkocht krijgt. Ford heeft momenteel een voorraad van 10.000 onverkochte exemplaren. Het is vooral in de VS waar de verkoop daalt, ondanks de royale subsidies van het land. Zo zijn er 21% minder Mach-E’s verkocht in het tweede kwartaal van 2023. Een slechte tijd? We hopen het, ook al doet Ford niet mee aan de prijzenoorlog en kost een Tesla Model Y 47.970 euro, bijna 15.000 euro minder dan de Mach-E…

Lucid-Motors-Touring-Side-Profile

De Mach-E is niet de enige EV van Ford, dat ook met de F-150 Lightning een van de enige elektrische pick-ups op de markt aanbiedt. Maar ook dat was een ramp: hoewel pre-orders (je hoefde alleen maar 100 dollar te storten) een gigantisch succes waren, gaven veel kopers het op vanwege vertragingen in de productie.

Ook Europeanen in beroering

Niet alleen Ford zit in een turbulente periode. Feit is dat Westerse autofabrikanten te laat waren om de elektrische auto te omarmen. Misschien waren ze te trots op hun verbrandingsmotoren en dachten ze dat hun lobbyisten de zaken wel konden vertragen? Daar betalen ze nu de prijs voor. Audi bijvoorbeeld, dat vanwege vertragingen bij zijn dochteronderneming voor softwareontwikkeling (Cariad) overweegt om zijn platformen (en waarschijnlijk ook een deel van de rest) te kopen van de Chinese SAIC-groep.

77-audi-production-100-electrique

Ook ondervinden zelfs technisch geavanceerde voertuigen moeilijkheden. Zoals de Porsche Taycan (die oplaadt met 270 kW, wat betekent dat hij in 22 minuten van 5 naar 80% laadt), die zijn verkoop in 2023 met 6% zal zien dalen waardoor het marktaandeel binnen het gamma afneemt (10,2% in plaats van 12,1% eerder). En dat is alleen nog maar voor Europa. In de Verenigde Staten is de verkoop van de Taycan gedaald met… -35% !

ID3

Onrust bij VW

Hetzelfde geldt voor Volkswagen, dat een van de eerste Europese fabrikanten was die een radicale elektrische strategie invoerde in de nasleep van Dieselgate. Ook hier heeft het elektrische gamma het moeilijk. In het bijzonder de verkoop van de ID.4 dat 30% onder de aanvankelijke doelstellingen ligt. Deze situatie heeft Volkswagen zelfs gedwongen om de productie te verlagen. Waarom deze slechte prestaties? Volgens Volkswagen aarzelen klanten om over te schakelen op elektrische voertuigen, een motor die zorgen baart.

Veel andere fabrikanten zijn ook ongerust. Een voorbeeld is Lucid, dat concurreert met Tesla en 18% van zijn personeel heeft moeten ontslaan. Met auto’s die tussen de €100.000 en €200.000 kosten, is het bedrijfsmodel misschien niet het veiligste. En dat is nog niet alles: Vinfast, Lightyear, Faraday Future, Rivian, Sion en het Franse bedrijf Hopium zitten ook in de problemen of zijn al failliet gegaan, net als het Chinese Byton… Kortom, als de elektrische auto ooit (in de niet al te verre toekomst) zijn intrede zal doen, zal dat niet zonder een grote opschudding in de rangen van autofabrikanten zijn.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon