De test was een primeur en zal dat nog even blijven. De reden? Ford brengt de F-150 Lightning nu op de Amerikaanse markt, maar heeft nog niet meteen exportplannen naar West-Europa, alhoewel de elektrificatie van het wagenpark bij ons al volop aan de gang is. Dat heeft wellicht te maken met het formaat van deze pickup die hier volledig buitenmaats uitvalt, terwijl de F-150 in het land Uncle Sam het werkpaard bij uitstek is. Zeg maar de Ford Transit van de bouwvakkers aldaar.
Rijdende powerbank
Toegeven, een voertuig met een lengte van 5,9 meter en een breedte van 2,5 meter manoeuvreer je hier minder makkelijk rond, maar op het platteland of op bouwwerven vormt dat zeker geen probleem. In dit perspectief geeft de F-150 Lightning al een mooie blik op de toekomst. Want op termijn zullen niet alleen de personenwagens, maar ook de bedrijfsvoertuigen aan de stekker moeten als het aan onze Europarlementariërs ligt. Ik hoor veel mensen hierbij huiveren, maar Ford heeft met deze 100% elektrische F-150 een ecologisch voertuig in het gamma, dat ook meteen dienst kan doen als thuisbatterij of rijdende powerbank.
De F-150 beschikt namelijk over een batterij van 98 kWh (standaard) of 131 kWh (extended), waarmee je steeds genoeg stroom hebt om een tijd op de werf te klussen of ’s avonds je woning van (extra) stroom te voorzien. Het rijbereik schommelt tussen 384 km (standaard) en 512 km (extended), gemeten volgens de Amerikaanse EPA-normen. Met zo’n autonomie is de F-150 Lightning geschikt voor wat we een ‘breed gebruik’ noemen. Zeker omdat naast het bekende thuisladen aan 11 kW, ook snelladen mogelijk is tegen een laadsnelheid van 150 kW.
Advertentie – lees hieronder verder
Extra ruimte in frunk
Zijn functionaliteit dankt de F-150 aan zijn pick-upconcept en zijn ruime afmetingen. Al is geweten dat de Amerikanen geen meesters zijn in packaging en dat de genereuze buitenmaten meestal niet leiden tot een even riante interieurruimte.
Aan boord is plaats voor vijf personen, maar valt op dat de middenconsole en het centrale scherm voor de bediening van het SYNC4-infotainmentsysteem wel heel veel plaats innemen. Alsof Ford hiermee een statement wilde plaatsen om het stoere imago van de F-150 te onderstrepen. Dezelfde opmerking geldt voor de uit de kluiten gewassen schakelpook die meer lijkt op de gashendel van een vliegtuig. Maar goed, het zijn details die de pick-up wel karakter geven.
Aan laadruimte heeft de pickup dan weer gebrek: er kan 1.495 liter in de laadbak gekieperd worden en in de frunk kan nog eens 400 liter gemoffeld worden. Inderdaad de twee elektromotoren en de batterij zitten diep in het vooronder en onder laadvloer van de Ford en nemen beduidend minder plaats dan gebruikelijke de zes- of achtcilinders aan wie velen met nostalgie terugdenken.
Elektrische BBQ
Zowel in de laadbak als de frunk zijn er ook voldoende stopcontacten voorzien om allerhande toestellen aan te sluiten. Als demonstratie trakteerden de Ford-jongens ons op een ecologische barbecue in de Ardense heuvels met een … airfryer die zijn stroom haalde bij de accu van de F-150 Lightning.
Iets om rekening mee te houden is dat het hogere gewicht van de elektrische F-150 het laadvermogen beperkt, terwijl er ook nog ‘slechts’ 4.500 kg getrokken kan worden tegenover 6 ton voor de klassieke versies met benzinemotoren. Nu heeft dat vooral te maken met de homologatie-eisen, want Ford liet de F-150 Lightning als demonstratie maar liefst … zes voertuigen met een totaalgewicht van ruim 15 ton verslepen.
Prestaties van een sportwagen
Qua prestaties hoeft de F-150 Lightning zeker niet onder te doen voor zijn benzine slurpende broers. Met een gigantisch vermogen 580 pk en maar liefst 1.050 Nm aan koppel trekt deze 100% elektrische pickup moeiteloos de stenen uit het wegdek en perst er een sprint van 0 naar 100 km/u uit in amper 4,5 seconden, waarmee hij zelfs heel wat sportwagens het nakijken geeft.
Nu lijken zo’n dragsterraces niet meteen aangewezen op onze wegen. De F-150 Lightning weegt namelijk bijna 3 ton en heeft zowaar de afmetingen van een kleine vrachtwagen, terwijl de ophanging natuurlijk geen sportieve setup kreeg. Die overschot aan power zorgt er wel voor dat de Ford effortless in het verkeer meeglijdt. Daarbij wordt het comfort een beetje beperkt door de demping die wat verfijning mist om de hobbels en putten op onze vaak slechte wegen op te vangen. Maar dat kan je eigenlijk moeilijk op rekening van de F-150 schrijven.
Aangezien de F-150 Lightning eveneens over vierwielaandrijving beschikt met een elektromotor op elke as, staat hij nog altijd goed zijn mannetje naast de gebaande wegen dankzij de hulp van de efficiënte tractiesystemen. Een spectaculaire rit door de Ardense bossen bleek dan ook geen enkel probleem.
Betaalbaar in … Amerika
Als besluit is het goede nieuws dat de Ford F-150 Lightning best betaalbaar is in de Verenigde Staten waar de tarieven schommelen tussen ongeveer 47.000 dollar en 97.000 dollar, naargelang de uitrusting en de batterijcapaciteit. Bovendien deelt de overheid daar gul premies uit voor EV’s die op eigen bodem worden geproduceerd om de elektrische transitie te bevorderen.
Een officiële verscheping van de F-150 Lightning naar Europa heeft Ford echter niet gepland, maar via een parellelimport zullen liefhebbers wellicht vrij snel een exemplaar te pakken kunnen krijgen. Dan best wel eerst je oprit of garage opmeten om er zeker van te zijn dat je dit elektrisch bakbeest veilig thuis kan stallen.
De Ford F-150 Lightning in cijfers
Motor: 2 elektromotoren, systeemwaarden 580 pk en 1.050 Nm
Aandrijving: 4×4
Versnellingsbak: automaat
L/B/H (mm): 5.895/2.439/1.920
Leeggewicht (kg): 2.989
Koffervolume (l): 1495 (+ 400 frunk)
Batterij (kWh): 98 of 131
0 tot 100 km/u (sec.): 4,5
Topsnelheid (km/u): n.b.
Actieradius EPA (km): 512
CO2: 0 g/km
Prijs: vanaf ca. 47.000 USD
Foto’s: Dennis Noten
- Sterke prestaties
- Grote accu, ook geschikt als powerbank
- Riante laadruimte
- Hoog basisgewicht (bijna 3 ton)
- Gevaarlijk snel!
- Komt (nog) niet naar Europa
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be