Het nieuws komt van persbureau Reuters: Audi en SAIC zouden onderhandelen omdat Audi het platform wil kopen van de topsedan L7, die verkocht wordt onder het elektrische merk IM Motors (deel van de SAIC-groep). Bronnen bij het dossier melden dat er gesprekken lopen. Audi noch SAIC wil echter commentaar geven. Audi wil dit platform in handen krijgen om het te gebruiken voor zijn eigen grote elektrische auto’s. De L7 sedan van SAIC is meer dan 5 meter lang en wordt aangedreven door twee elektromotoren (175 kW + 250 kW).
Je kunt je afvragen waarom Audi, dat altijd een voorvechter is geweest van nieuwe technologie (vandaar de slogan ‘Voorsprong door techniek’), onderhandelt met Chinezen voor een cruciaal onderdeel zoals een platform, waar veel van afhangt. Het antwoord spreekt voor zich: de verkoop en de ontwikkeling van elektrische Audi’s staat stil door talrijke problemen, vooral op het vlak van software.
Ramp voorkomen
Je moet namelijk weten dat de Volkswagen-groep momenteel in het slop zit. Het loopt vooral verkeerd bij de dochteronderneming Cariad, die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de volgende generatie elektronische infrastructuur, waaronder programma’s voor autonoom rijden. De problemen zijn zo groot dat alle modellen waarop de hoop gevestigd is, vertraging hebben opgelopen. Dat is het geval voor de Audi Q6 e-tron, maar ook voor de Porsche Macan. Ook Audi’s Artemis-project voor een zelfrijdende auto op niveau 4 wordt mogelijk pas over enkele jaren werkelijkheid.
Advertentie – lees hieronder verder
Door deze softwareproblemen is de lancering van het SSP-platform van de groep uitgesteld tot 2029. Voor Audi – en voor de andere merken – wordt het stilaan dringend. Verdere vertragingen in de ontwikkeling van elektrische auto’s kunnen zware gevolgen hebben voor westerse fabrikanten, die nu al een achterstand hebben op hun concurrenten.
Kwestie van overleven?
Audi probeert nu manieren te vinden om niet verder achterop te geraken. Zelfs als dat betekent dat het in zee moet gaan met Chinese fabrikanten. Dat zou een primeur zijn, want het merk met de vier ringen heeft nog nooit zijn toevlucht moeten zoeken tot een externe fabrikant. Tot nu toe gebruikte Audi het MEB-platform van de groep, terwijl het samen met Porsche ook een architectuur ontwikkelt (PPE, voor Premium Platform Electric) die vanaf 2024 gebruikt wordt. Als alles volgens plan verloopt…
Dit zegt veel over de druk op het merk Audi (en op de Volkswagen-groep in het algemeen). Bovenop de vertragingen is de Chinese verkoop van elektrische Audi’s ingestort. Audi verkocht in het eerste kwartaal van 2023 maar 3.000 elektrische auto’s in China, tegenover meer dan 21.000 exemplaren bij BMW en… meer dan 137.000 bij Tesla, dat een prijzenoorlog begon die nu gestreden is.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be