Studie: China domineert wereldwijde automarkt tegen 2030

Wordt China de grootste autoproducent ter wereld in 2030? Volgens het vooraanstaande consultancybureau AlixPartners wel. Dat verwacht bovendien dat de protectionistische maatregelen zoals hogere importtaksen tot niets zullen leiden.

Gepubliceerd op 3 juli 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Studie: China domineert wereldwijde automarkt tegen 2030

China worstelt momenteel met de rest van de wereld. Het is een economisch getouwtrek met veel betrokkenen. China wil niet alleen de grootste productielocatie van de wereld zijn, maar ook de drijvende kracht: het land dat creëert en innoveert. Dit geldt zeker voor de auto-industrie, die in amper tien jaar tijd een prominente plaats heeft veroverd. Deze opmerkelijke resultaten zijn grotendeels te danken aan zeer grote financiële steun vanuit Peking, tegen de handelsregels in.

Nu worden verschillende hindernissen opgeworpen tegen de Chinese invasie. De Verenigde Staten heft een invoertaks van 100% op auto’s vanuit China. Europa wil ook heffingen invoeren afhankelijk van het merk en de mate waarin het meewerkte aan een onderzoek van de Europese Commissie, die bewijzen heeft van buitensporige Chinese subsidies aan eigen autoconstructeurs.

MG

Vloedgolf

Zullen deze barrières volstaan? Blijkbaar niet, als we een grondige studie van consultant AlixPartners mogen geloven. Die schat dat het marktaandeel van Chinese constructeurs tegen 2030 wereldwijd waarschijnlijk 33% bedraagt. De douanerechten kunnen namelijk gemakkelijk ontweken worden. Het volstaat om een fabriek op het juiste continent te vestigen om een ‘legitieme’ fabrikant te worden. De invoerheffingen kunnen dus wel tijd winnen, maar zullen de koers van China niet veranderen.

Advertentie – lees hieronder verder

“Het is het niet alleen een kwestie van concurrentieel te zijn op de Chinese markt, maar ook te kunnen concurreren met Chinese autofabrikanten over de hele wereld”, zeggen de experts van AlixPartners aan Automotive News Europe. De merken die de grootste inspanningen leveren om zich wereldwijd te vestigen, zijn net de Chinese. BYD, Chery en Great Wall hebben hun productieprojecten in Mexico al aangekondigd, terwijl BYD en Great Wall willen produceren in Brazilië en Europa. Ook SAIC (MG), Chery, Leapmotor en Geely hebben productie in Europa aangekondigd.

BYD2

Constante groei

Uit cijfers van AlixPartners blijkt dat het marktaandeel van Chinese merken in Europa zal verdubbelen tot 12% in 2030, en in Rusland zelfs zal stijgen tot 69%. In Zuid-Amerika zouden deze constructeurs tegen dan een marktaandeel van 28% hebben, en nog eens 39% (x4) in het Midden-Oosten en Afrika. In Zuid- en Zuidoost-Azië ten slotte zou dit aandeel 30% bedragen, tegenover slechts 3% vandaag. De verovering wordt dus duizelingwekkend.

Dit betekent ook dat deze markten voor de westerse merken krimpen. Dat mogelijke scenario dreigt westerse merken in de problemen te brengen. Renault, Stellantis en Volkswagen verkopen veel in Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en Azië (India in het bijzonder). De opmars komt door de bodemprijzen die de Chinezen vragen voor hun modellen, waar westerse concurrenten nog altijd niet aan kunnen tippen (omdat ze niet gesubsidieerd worden en afhankelijk zijn van China voor batterijen).

Technologische kloof

Volgens AlixPartners moeten westerse fabrikanten de Chinese manier van werken overnemen, en dan vooral de ‘cultuur van de overuren’ waardoor modellen sneller ontwikkeld en gelanceerd kunnen worden. Is het een goed idee om dit over te nemen? Dat valt nog te bezien, aangezien enkele Chinese bedrijven beschuldigd worden van dwangarbeid

BYD

Hoe het ook zij, China’s voorsprong in de sector van elektrische auto’s is onmiskenbaar. Het lukt andere constructeurs niet om hun achterstand op China in te halen. Idem dito voor de geavanceerde softwarefuncties, waarin automobilisten steeds meer geïnteresseerd zijn. AlixPartners merkt ook op dat de snelheid waarmee auto’s ontwikkeld worden en de technologische voorsprong van China op de rest van de wereld zorgwekkend zijn. Doorgaans zijn Chinese merken nog maar vier of vijf jaar op de markt en slechts 1,6 jaar bij 100% hybride en elektrische merken, voegt de studie eraan toe.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.743 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.743 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.