Na een periode van aanhoudende groei vertraagt de verkoop van elektrische auto’s sterk. Ze winnen nog wel marktaandeel van de modellen met verbrandingsmotor, maar de transitie is helemaal niet zo spectaculair als eerst verwacht en voorspeld werd door de autofabrikanten. Zij rekenden op een sterke vraag om hun investeringen terug te verdienen.
Volgens Rho Motion werden er in januari 2024 wereldwijd maar 1,1 miljoen elektrische en plug-inhybride wagens verkocht, tegenover 1,2 miljoen in november 2023 en 1,4 miljoen in december 2023.
Het tij keren
Geconfronteerd met het probleem, hebben verschillende merken al besloten om terug te krabbelen en bepaalde plannen te vertragen. Mercedes heeft bijvoorbeeld aangegeven dat het einde van de verbrandingsmotor niet ingaat in 2030 zoals gepland, maar dat verbrandingsmotoren pas later worden uitgefaseerd, waarschijnlijk tegen de Europese deadline van 2035. Hetzelfde geldt voor Renault, dat beloofd heeft om nog minstens tien jaar plug-inhybrides te behouden in het volledige gamma.
Advertentie – lees hieronder verder
Blijkbaar zijn deze constructeurs niet de enige met zulke plannen. Fiat denkt ook ernstig na om de 500e te transformeren van een 100 procent elektrische auto naar een thermisch en hybride model. Ook hier liggen de verkoopcijfers aan de basis. Die zijn weliswaar niet slecht (77.000 stuks vorig jaar), maar toch lager dan verwacht (90.000 stuks). Fiat moet regelmatig de fabriek van Mirafiori stilleggen, wat natuurlijk veel geld kost met meer dan 2.000 werknemers. De fabriek werd in september stilgelegd, daarna nog een keer in oktober en is vandaag nog altijd gesloten.
Hybride als oplossing
De kleine 500e mag er dan aantrekkelijk uitzien, laten we niet vergeten dat hij ook erg duur is, met een basisversie van bijna 28.000 euro. Door de verhouding tussen de prijs en de binnenruimte zijn de meningen over de 500e verdeeld. Bovendien zijn de ‘spelregels’ veranderd. Terwijl Vlaanderen in 2024 een EV-premie aanbiedt voor particulieren, is dit bijvoorbeeld niet langer het geval in Duitsland, dat alle subsidies voor elektrische auto’s heeft stopgezet. In Italië blijven subsidies uit. Niet vreemd dus dat Fiat zijn strategie verandert.
Er circuleren steeds meer geruchten over de terugkeer van een versie met verbrandingsmotor. Dat zou een hybride zijn. Technisch is dit zeker haalbaar, want het platform is ontworpen voor zowel verbrandings- als elektromotoren. Waar rook is, is vuur: de Italiaanse pers spreekt over een brief van Stellantis aan zijn leveranciers over de evaluatie van de kosten en industriële capaciteiten van de Mirafiori-fabriek voor de bouw van een model met verbrandingsmotor. Dat kunnen we geen verrassing noemen: enkele maanden geleden gaf Stellantis-topman Carlos Tavares al aan dat hij alle opties blijft overwegen, waarbij hij steeds weer verwees naar de markt en de vraag naar auto’s met verbrandingsmotor. Europa kan wellicht weinig doen aan de vraag van de markt…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be