Ooit waren constructeurs helemaal overtuigd van de noodzaak om snel over te schakelen op volledig elektrische auto’s. Maar nu lijken de autobouwers niet meer zo zeker van hun zaak. De afgelopen maanden is de verkoop van elektrische auto’s wereldwijd sterk vertraagd (je mag de inschrijvingen niet verwarren met de orderboekjes). Deze situatie veroorzaakt onderbrekingen in de productie. En nog erger: dit bedreigt de winstgevendheid van autofabrikanten die miljarden hebben geïnvesteerd in elektrificatie.
Deze onverwachte stagnatie blijft mogelijk nog twee jaar duren en misschien wel veel langer als de automerken hun strategie veranderen. En dat lijkt te gebeuren. Vorige week trok Mercedes zijn plan om de verbrandingsmotor in 2030 te verbannen al in twijfel. De Duitse constructeur kondigde aan dat het tot 2035 verbrandingsmotoren blijft produceren. Waarom? De markt vraagt erom.
Ook Renault
Carlos Tavares van Stellantis heeft al gezinspeeld op zo’n strategische verschuiving en gezegd dat de groep klaar is om zijn aanbod aan te passen, wat een terugkeer naar verbrandingsmotoren zou betekenen. Stellantis heeft nog niets concreets aangekondigd, maar Renault wel. Dat heeft besloten om het voorbeeld van Mercedes te volgen en de elektrische transitie uit te stellen.
Advertentie – lees hieronder verder
Op het Autosalon van Genève kondigde Fabrice Cambolive, CEO van de Renault-groep, aan dat de groep een dubbele strategie hanteert, waarbij de komende tien jaar elektrische auto’s in alle segmenten aangeboden worden, naast benzinehybrides. Met andere woorden, tot het verbod van de Europese Unie, dat ingaat op 1 januari 2035. Renault verschuift de deadline die het zichzelf had opgelegd met vijf jaar. “Onze strategie is om in elk segment twee takken te hebben: een gamma verbrandingsmotoren met hybridetechnologie en een volledig elektrisch gamma”, verklaarde Fabrice Cambolive.
Meer stabiliteit
Deze koerswijziging wordt ook ingegeven door de markt. Nu de early adopters al een elektrische auto hebben gekocht, blijkt de rest van de autokopers veel minder overtuigd. Die lijken niet bereid om veel te betalen voor een auto op batterijen. Akkoord, er worden nieuwe kleine auto’s geïntroduceerd en die zijn sowieso goedkoper (Renault 5, Citroën ë-C3 en dergelijke), maar de prijzen van andere modellen die al op de markt zijn, dalen niet. Of toch niet genoeg.
Concreet zal de nieuwe (en volledig elektrische) Renault Scénic E-Tech de Austral aanvullen, ook al delen ze niet hetzelfde platform. Volgens dezelfde logica komt de nieuwe Renault 5 naast de Clio. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de Mégane E-Tech en zijn ‘klassieke’ hybrideversie, maar ook voor de andere modellen. Renault wil flexibel zijn en zich aanpassen aan de marktomstandigheden. Het grotere aantal platformen lijkt geen industrieel of kostenprobleem. Stellantis gebruikt nochtans wel hetzelfde platform voor zowel verbrandings- als elektromotoren.
“Voor mij hoeven we geen 100 procent elektrisch merk te worden in 2030. We zullen de trends volgen met twee concurrerende aanbiedingen in alle segmenten. Deze strategie kan de komende tien jaar werken”, stelt Cambolive. De transitie naar elektrische auto’s verloopt duidelijk niet vlot. Het valt nog te bezien hoe de zaken zich de komende maanden ontwikkelen, vooral na de Europese verkiezingen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be