Automarkt

Wordt Seat naar de geschiedenisboeken verbannen?

Seat, één van de automerken van de VW groep, zou weleens kunnen ophouden met bestaan. Dat meldt de Duitse krant Handelsblatt. Wat is er aan de hand?

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 19 apr. 2022 | Leestijd: 4 min

Seat moet eigenlijk in drukletters geschreven worden, want het staat voor Sociedad Española de Automóviles de Turismo. Deze van oorsprong Spaanse fabrikant werd opgericht in mei 1950 door het door de overheid gestuurder Instituto Nacional de Industria (INI).

In de tweede helft van de jaren ’80 werd Volkswagen grootaandeelhouder van het merk, om in 1990 de overige 25% op te kopen. Sindsdien ligt Seat volledig in handen van het Duitse concern, dat vandaag het Tsjechische Skoda, het Duitse Audi en Porsche, het Britse Bentley en het Italiaanse Lamborghini en motorfietsenmerk Ducati onder zijn vleugels heeft. Cupra, de sportafdeling van Seat, opereert sinds 2018 als een aparte entiteit. De bekendste Seat is ongetwijfeld de Ibiza.

Advertentie – lees hieronder verder

Binnen zes of zeven jaar

Een rapport van Handelsblatt maakt ervan gewag dat er een grote kans bestaat dat Seat het einde van dit decennium niet gaat halen. De VW Groep is namelijk aan het reorganiseren om zich enerzijds te focussen op elektrische auto’s en anderzijds op meer winst per verkocht voertuig. De bedoeling is om minder te produceren, maar auto’s duurder aan de man te brengen. Zo weten we al dat de goedkoopste modellen van zowel Volkswagen als Audi geen lang leven meer beschoren zijn.

Of de Duitse krant gelijk heeft zal de toekomst uitwijzen, maar zeker is dat het rommelt aan de top, meer bepaald tussen Matias Carnero, hoofd van de raad van bestuur van Seat, en Herbert Diess, de grote baas van de autogroep.

Tijdens de jaarlijkse persconferentie werd over de toekomst van Cupra gebabbeld, al bleef het rond Seat oorverdovend stil. Zelfs geen woord over toekomstige elektrische Seats, terwijl de toekomst van de Alhambra (een grote monovolume, neef van de VW Sharan) en van de Mii (VW Up! in een ander jasje) verzegeld wordt. Een slecht voorteken.

Seat wordt Cupra?

Formentor stuur

Cupra spreekt een bepaalde niche aan. Met zulke modellen kan meer winst worden gedraaid dat met budgetvriendelijke Seats die in grotere oplages worden geproduceerd, zeker in een tijd waarin auto’s alleen maar duurder worden omwille van bepaalde prijsstijgingen (grondstoffen zoals lithium, elektronische chips enzovoort).

Baas Wayne Griffiths zei eind vorige maand het volgende: “Cupra geeft Seat een toekomst, en de toekomst is elektrisch. De toekomst is Cupra“.

Moeten Seat-fans zich zorgen maken?

Dat doen ze nu al. Hoe langer hoe meer wordt de nadruk op nieuwe Cupra’s gelegd – ook bij de dealers – en men vreest dat Seat een stille dood zal sterven, ondanks zijn 70-jarige bestaan.

“We geloven dat efficiënte auto’s met een verbrandingsmotor (hybrides…) en EV‘s dit decennium naast elkaar zullen blijven bestaan.” Vooral de woorden “dit decennium” baren Seat-fans zorgen, want de directie steekt het dus niet onder stoelen of banken dat elektrische Seats geen Seats maar Cupra’s moeten worden. Die hebben immers een hoger ‘premium’-gehalte.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon