De inflatie (de algemene prijsstijging) wordt niet alleen in Europa waargenomen. Dit fenomeen duikt inderdaad wereldwijd op en het baart steeds meer zorgen.
De redenen voor deze algemene prijsstijgingen zijn bekend: er is natuurlijk het te sterke economische herstel na de covid-pandemie (en de haperingen in de toeleveringsketens die niet volledig gestabiliseerd zijn), maar ook de geopolitieke spanningen, vooral in Oekraïne.
Zoals we weten, leidt de open economische oorlog tussen de Westerse landen en Rusland alleen maar tot toenemende spanningen die zich nu ook uitstrekken tot de voedselmarkt.
Daarnaast zijn ook de prijzen van grondstoffen geëxplodeerd, omdat Rusland, door de omvang van zijn grondgebied, een van de grootste producenten van veel essentiële materialen blijft. De afgelopen weken is er veel gesproken over nikkelprijzen, maar dat is niet het enige probleem. Lithium komt immers ook ter sprake.
Advertentie – lees hieronder verder
Lithium?
Dit metaal is essentieel voor de productie van onze (toekomstige) elektrische auto’s die binnenkort op onze wegen zullen opduiken omwille van milieuredenen, maar ook voor de fiscale aspecten. We weten natuurlijk waarom de prijzen stijgen: twee jaar geleden besloot de lithiumindustrie haar investeringen te vertragen toen de prijzen drastisch daalden. Het gevolg: een vraag die blijft groeien en een winnings- en verwerkingscapaciteiten die achterblijft.
Ook China is bezorgd
De situatie is duidelijk vrij ernstig voor lithium, waarvan de behoeften tegen het einde van het decennium zullen vervijfvoudigen. Het bewijs? China heeft een hele reeks marktspelers samengebracht om een einde te maken aan deze historische stijging van de prijs, ook al is het de derde grootste producent van dit metaal ter wereld.
Deze hoge prijzen bedreigen echter de plannen van Peking en in het bijzonder de ambities om over te stappen op de elektrische auto. Voor China is het dus van belang om zo snel mogelijk een redelijk prijsniveau te herstellen.
China neemt de huidige situatie daarom zeer ernstig, omdat ze het voortbestaan van elektrische auto’s bedreigt waarvoor dit land ‘s werelds grootste markt is. En Peking wil duidelijk geen achterstand op dat schema oplopen.
Naast de problemen met elektronische chips zal de wereldwijde (en niet alleen Chinese) auto-industrie dus te maken krijgen met nieuwe spanningen. KBC Asset Management, verklaarde aan de zakenkrant L’Écho dat deze kostenstijging de vraag naar elektrische voertuigen zeker zal afkoelen.
Logischerwijs zal deze situatie ook een invloed hebben op de transitieplannen van de Europese Unie. De toekomst zal ons leren of er verbeteringen mogen verwacht worden, vooral met de nakende deadline van 2035, die het verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren in Europa inluidt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be