Bij de overgang naar de elektrische auto is niet alleen het netwerk van laadpalen of het elektriciteitsnet een probleem. Vanuit industrieel oogpunt zijn de uitdagingen immers ook belangrijk: het zal natuurlijk nodig zijn om de batterijen te perfectioneren, maar ook om de vraag naar halfgeleiders of elektronische chips die deze elektrische auto’s aansturen, het hoofd te kunnen bieden.
Het is in het kader van deze transitie dat het adviesbureaus McKinsey een verontrustend onderzoek publiceert over de groeiende vraag naar elektronische chips. Volgens McKinsey zal de halfgeleidermarkt de komende negen jaar naar verwachting met gemiddeld 7% per jaar groeien. In aantallen betekent dit dat deze markt van $ 590 miljard (2021) op jaarbasis naar verwachting tot $ 1.065 miljard zal groeien in 2030.
Auto vlak na IT
Natuurlijk zal de computer- en smartphonesector de grootste verbruiker van elektronische chips blijven. Maar eerder onverwacht zal de automobielsector de derde grootste afnemer worden, vóór de industrie, met een vraag die zelfs zal verdrievoudigen (groei van 13% per jaar).
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens McKinsey zal deze aanhoudende vraag in de autosector uitsluitend te danken zijn aan de elektrificatie en de automatisering van het rijden. Volgens de projecties zou een autonome auto van niveau 4 voor meer dan $ 4.000 aan halfgeleiders nodig hebben tegen slechts … $ 500 voor een traditionele auto met verbrandingsmotor. Hieruit begrijpen we dat de auto’s van morgen niet alleen efficiënter en comfortabeler, maar ook veel duurder zullen zijn, omdat McKinsey in de vergelijking natuurlijk niet de prijs van batterijpakketten vernoemt die ook de rekening verder zullen opvoeren, zelfs al valt er de komende jaren een daling van de prijs van batterijen te verwachten.
Wel is deze daling van de prijs van de batterijen alleen afhankelijk van de vermindering van de spanningen op de markten voor grondstoffen, en in het bijzonder lithium of nikkel, de essentiële elementen in de productie van batterijen. Op dit moment gebeurt echter het tegenovergestelde, met de oorlog in Oekraïne, met name voor lithium, dat zeer hoge prijzen kent die zelfs de ontwikkeling van de elektrische auto bedreigen.
Voor de elektronische chips proberen de constructeurs momenteel hun leveringsproblemen op te lossen. Maar blijkbaar zal dat nog niet voor meteen zijn, want een terugkeer naar normaal wordt niet voor 2023 verwacht… als de situatie in de tussentijd niet verder verslechtert. We hopen in ieder geval dat het investeringsplan van Europa, dat meer dan 42 miljard euro wil uittrekken om 20 procent van de chipbehoeften op onze grondgebieden te garanderen, voldoende zal zijn. De tijd zal het uitwijzen…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be