Het is bekend dat de vraag naar chips (halfgeleiders) in de automobielsector zal toenemen, ondanks de stagnatie van de wereldproductie. De wereldwijde autoproductie, die vóór de crisis tot bijna 100 miljoen eenheden was gestegen, is nu gedaald tot 80 miljoen (personen)voertuigen, en niets wijst erop dat de vraag de komende jaren weer zal stijgen.
In deze onzekere context is er ten minste één zekerheid: de vraag naar elektronische chips zal de komende zes jaar exploderen, d.w.z. tot ten minste 2027. Deze markt wordt geraamd op 44 miljard dollar in 2021 en zou volgens het gespecialiseerde bedrijf Yole Developpement moeten groeien tot bijna 81 miljard dollar in 2027.
De drie redenen voor de explosie
Volgens Yole is de explosieve toename van de vraag te wijten aan drie factoren: de ontwikkeling van elektronische systemen, met name op het gebied van veiligheid en rijhulp, de digitalisering van voertuigen en ten slotte de elektrificatie, waarvoor uiteraard meerdere ‘regelaars’ nodig zijn om motoren, accu’s, laders, enz. te beheren.
Advertentie – lees hieronder verder
Door deze drie trends zal het aantal chips aan boord uiteraard exploderen. In 2021 zal een voertuig gemiddeld 820 halfgeleiders bevatten en volgens schattingen zullen er in 2027 1.100 nodig zijn, wat ook zal leiden tot een verdubbeling van de waarde van deze elementen tot 900 dollar tegenover 450 dollar nu. Waarom een verdubbeling? Wel, simpelweg omdat deze halfgeleiders steeds complexer en dus duurder zullen worden om te produceren.
De auto wordt weer interessant
Deze toename van de complexiteit van de onderdelen is vooral toe te schrijven aan de elektrische auto, waarvan de elektronische componenten moeten zorgen voor de coördinatie, het beheer en de optimalisering van de energiestromen. Het zijn de behoeften van elektrische auto’s die onderzoek en ontwikkeling van nieuwe halfgeleidertechnologieën zoals siliciumcarbide zullen stimuleren.
De automobielsector, die vóór de crisis werd verwaarloosd ten gunste van de sector van elektronische apparatuur (tablets, computers, smartphones, enz.), scherpt opnieuw de belangen aan van de grote halfgeleiderproducenten, zoals Infineon Technologies, NXP, Renesas Electronics, Texas Instruments, STMicroelectronics, Bosch of Onsemi.
Zo moeten de constructeurs hun bevoorrading veiligstellen om niet in dezelfde situatie terecht te komen als tijdens de coronacrisis. Zij waren toen niet verzekerd van het leveren van halfgeleiders daar producenten van chips hun productie verlegden naar persoonlijke micro-elektronica in plaats van een minder rendabele productie bestemd voor de automobielindustrie.
Er is dus fundamenteel werk aan de winkel, en dringend, want 2027 loert bij wijze van spreken achter de deur. Er zijn ondertussen wel al enkele partnerschappen gevormd (Ford en BMW met GlobalFoundries, Stellantis met Foxconn en Qualcomm, enz.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be