Er is niet alleen discussie over de invoerheffingen op auto’s geïmporteerd uit China wegens de enorme subsidies van Peking, die indruisen tegen de wereldwijde handelsregels. Staan we aan de vooravond van een nieuwe strijd tussen Brussel en Peking over de auto-industrie? Een terechte vraag, want de Europese Unie overweegt nu ook om belastingen te heffen op Chinese producenten van elektronische chips, in het bijzonder chips voor de autosector.
Volgens Automotive News Europe heeft de Europese Commissie aan de Europese producenten van chips voor auto’s gevraagd om Europa op de hoogte te houden of en hoe Chinese rivalen hen zouden kunnen schaden.
Europese specialiteit
Deze vragen uit Brussel werden gesteld aan het Duitse Infineon, het Nederlandse NXP en het Franse STMicro, die tot de vijf grootste leveranciers van de halfgeleidermarkt voor auto’s behoren. Volgens de laatste informatie subsidieert de Chinese overheid deze sector ook, wat opnieuw de vraag oproept over eerlijke concurrentie.
Chips voor auto’s zijn vaak technologisch eerder eenvoudig. De Europese Commissie wil weten of China op dit moment een sector steunt die in staat is om de Europese constructeurs te doen instorten.
Advertentie – lees hieronder verder
Ook Verenigde Staten
De Europese autoriteiten zjin niet de enige die zich zorgen maken over de situatie. Ook in de Verenigde Staten heerst ongerustheid over de opkomende Chinese concurrentie, die mogelijk op korte termijn de overhand krijgt. Dit is een strategische sector voor zowel de EU als de VS, die grote investeringsprogramma’s hebben opgezet (de European Chips Act is goed voor 42 miljard euro investeringen). “We weten dat de Chinese overheid deze sector massaal subsidieert, wat zou kunnen leiden tot een enorme verstoring van de markt”, zei de Amerikaanse minister van Handel Gina Raimondo onlangs. Beide regio’s zijn van plan om samen te werken om deze potentiële marktverstoring te verminderen.
Na een bijeenkomst verklaarden de VS en de EU dat ze “samen maatregelen kunnen nemen om de verstorende effecten aan te pakken” in de toeleveringsketen van computerchips. We mogen niet vergeten in wat voor zwakke positie Europa en de Verenigde Staten zich bevonden tijdens en na de covidcrisis, doordat ze werden overgeleverd aan de goodwill van Aziatische fabrikanten.
Het valt af te wachten wat het Europese onderzoek in deze zaak oplevert. Verwacht wordt dat het onderzoek eind deze zomer afgerond is. De uitkomst verschilt waarschijnlijk niet veel van het onderzoek naar elektrische auto’s…
Gaat Europa hier niet te kort door de bocht? Sommige chipsfabrikanten vinden van wel en beweren dat ze Chinese producenten van technisch ‘eenvoudige’ chips nodig hebben, simpelweg omdat Europa zelfs niet eens aan de helft van zijn eigen vraag kan voldoen. En dit geldt voor iedereen, zowel Franse, Italiaanse als Duitse constructeurs. Europa wil herindustrialiseren, maar het mag dit niet op eender welke manier doen. We weten dat de chips die in auto’s worden gebruikt vroeg of laat complexer zullen worden, vooral door de noden van zelfrijdende auto’s. Waarom richt Europa zich dan niet op innovatie? Maar ook dat vereist een Europees beleid. Is de Europese Commissie daar klaar voor?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be