Beetje bij beetje verschijnen er steeds meer elektrische auto’s op onze wegen. En natuurlijk zal deze trend nog toenemen door politieke druk en Europese wetgeving die de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren vanaf 1 januari 2035 wil verbieden. Het grote publiek verwacht dan ook dat over een paar jaar – misschien wel 20 – alle auto’s elektrisch zullen zijn en dat iedereen waar mogelijk een oplaadpunt voor zijn huis zal hebben.
Het enige probleem is dat sommige mensen, waaronder gerenommeerde wetenschappers, deze voorspelling als utopisch beschouwen. Dat is het geval van Ferdinand Dudenhöffer, hoogleraar en medeoprichter van het auto-onderzoeksbureau CAR (Center for Automotive Research). Volgens hem “is het zeker dat de verbrandingsmotor de komende 100 jaar zal blijven bestaan”. Serieus?
Studies
Natuurlijk is de bewering van Ferdinand Dudenhöffer enkel gebaseerd op zijn eigen persoonlijke mening. De wetenschapper heeft onderzoek gedaan naar kortingen op nieuwe auto’s in Duitsland en heeft elektrische modellen vergeleken met thermische auto’s. Hij ontdekte dat proportioneel meer korting geven op auto’s met verbrandingsmotoren dan op elektrische voertuigen, ondanks het feit dat deze in Duitsland al profiteren van een extra korting.
Advertentie – lees hieronder verder
Vorig jaar maakte de Duitse regering abrupt een einde aan de subsidies die kopers van elektrische auto’s hielpen vanwege een groot begrotingstekort. Maar autofabrikanten reageerden en om een daling in de verkoop te voorkomen, gaven ze grotere kortingen om het gebrek aan aankoopsubsidies te compenseren.
In zijn analyse gelooft Ferdinand Dudenhöffer dat politici de elektrische auto al om zeep hebben geholpen. Dit komt omdat automerken nu al hun energie zullen steken in de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren, simpelweg omdat die winstgevender zijn. In feite leiden de kortingen op elektrische auto’s tot verlieslatende verkopen die om voor de hand liggende redenen niet kunnen worden voortgezet. “Gezien de hogere winstmarges op auto’s met een verbrandingsmotor, is het gemakkelijker om daar kortingen op te geven. Door de afschaffing van de subsidie voor elektrische auto’s maken autofabrikanten soms zelfs verlies op deze modellen. Daarom zetten deze voorlopig meer in op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren”, benadrukt Ferdinand Dudenhöffer.
Vanuit dit puur economische perspectief van winstgevendheid, stelt de wetenschapper dat auto’s met verbrandingsmotoren hun laatste woord nog niet hebben gezegd en dat hun verkoop nog lang na de geplande deadline zou kunnen doorgaan. Misschien wel de komende honderd jaar, aangezien het onmogelijk is om te weten of er vroeg of laat nieuwe subsidies zullen worden toegekend aan auto’s op batterijen. Natuurlijk is deze analyse niet zonder betekenis, maar zeggen dat de verbrandingsmotoren nog 100 jaar mee zullen gaan, is waarschijnlijk een beetje optimistisch… Nee?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be