Waarom je maar beter goed oplet wanneer je je auto laat onderhouden

Het loont de moeite om je rekening goed te bekijken en enkele kritische vragen te stellen wanneer je je wagen gaat afhalen na een onderhoudsbeurt.

Gepubliceerd op 23 januari 2025
Leestijd : 3 min

Deel

Waarom je maar beter goed oplet wanneer je je auto laat onderhouden

Betalen voor het aanvullen van je ruitensproeiervloeistof terwijl je dat vlak voor de onderhoudsbeurt nog zelf had gedaan: het is slechts een van de voorbeelden van hoe je bij sommige garages betaalt voor een dienst die je eigenlijk niet gekregen hebt.

Uit onderzoek in Nederland blijkt dat 1 op de 6 mensen weleens betaalt voor een niet-uitgevoerd onderhoud aan de auto. Een deel daarvan heeft daar ook aantoonbaar bewijs van, bijvoorbeeld door te vervangen onderdelen vooraf te merken, om na de onderhoudsbeurt vast te stellen dat die nog in de auto zitten, terwijl op de factuur staat dat de component in kwestie wel vervangen is.

Voor alle duidelijkheid: het onderzoek werd niet in België gevoerd, wel in Nederland. Voor het programma ‘Radar’ van de omroep Tros werden in het najaar van 2024 een kleine 23.000 mensen bevraagd over auto-onderhoud. Het valt evenwel aan te nemen dat fraude ook in ons land voorkomt, en dus is ook hier waakzaamheid geboden.

Onwetendheid

Liefst 53% van de respondenten gaf aan niet te weten wat er precies gebeurt bij een onderhoudsbeurt. Dat is niet verwonderlijk, want bij 23% van de ondervraagden stond op de factuur ook niet vermeld op welke punten de auto juist gecontroleerd was geweest.

Advertentie – lees hieronder verder

Bij een klein onderhoud wordt de motorolie ververst en de oliefilter vervangen, de remmen, accu en koplampen nagekeken, het peil van de koel- en ruitensproeiervloeistof gecontroleerd en desnoods de ruitenwissers vervangen. Bij een groot onderhoud krijgt de auto ook een nieuwe lucht- en pollenfilter, worden de bougies vervangen en de uitlaat, schokdempers en banden gecontroleerd. Het interval hangt af van fabrikant tot fabrikant.

Klassieke punten waarbij sommige garagehouders het niet nauw blijken te nemen met de waarheid zijn verbruiksmiddelen zoals vloeistoffen, olie of filters. Ook bij andere onderdelen, zoals ruitenwissers, bleek uit getuigenissen in het onderzoek dat er weleens wantrouwen heerst over het daadwerkelijk vervangen.

ampnet_photo_20210224_194484

Zelf controleren

Of het reservoir met de ruitensproeiervloeistof is aangevuld, is nochtans eenvoudig zelf te controleren. Of de motor- of remolie ververst werd, is al moeilijker te verifiëren.

Of een luchtfilter nieuw is, kan je normaalgezien snel zien door de behuizing open te klikken. Een oliefilter zit doorgaans aan de buitenkant van het motorblok. Ook hiermee zou je dus je garagist kunnen controleren, bijvoorbeeld door een merkteken aan te brengen op de te vervangen filter. Bij brandstoffilters ligt dat moeilijker.

Bij onderdelen als ruitenwissers, remblokken of andere zou je steeds kunnen vragen om de oude onderdelen mee te geven met de wagen. In principe heb je daar steeds het recht toe.

Winstmarge

Het is bekend dat bij onderhoud en herstellingen, en niet enkel in de autosector, weleens van de onwetendheid van sommige consumenten wordt geprofiteerd. Dit vooral om de kassa extra te spijzen en zo verliezen van andere domeinen van de autohandel te compenseren. Vooral bij de verkoop van modellen in de lagere prijsklassen zijn de marges voor garagehouders vaak niet groot genoeg om alle bijhorende vaste kosten af te dekken.

Uit onderzoek van Carly bleek vorig jaar dat in België automobilisten soms wel 20% teveel betalen voor onderhoud en herstellingen. Carly is daarbij evenwel geen neutrale partij: het bedrijf verkoopt immers diagnosegereedschap voor eindgebruikers, en heeft er dus belang bij om consumenten aan te moedigen om zelf hun onderhoud en herstellingen uit te voeren.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Hans Dierckx Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
50.595 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
50.595 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.