Fiat is steeds een specialist van populaire modellen geweest. Vandaag zorgt het trendy 500-gamma dan wel voor een commercieel schot in de roos, maar dat betekent niet dat de constructeur de minder hippe, maar praktischere modellen volledig uit het oog verliest. Hiertoe behoren onder meer de Panda, de Punto en de Doblo monovolume. En daarbij duikt nu nog een andere naam met een glorieus verleden opnieuw in de showrooms op: de Tipo.
Ook al heeft deze nieuwkomer absoluut niets gemeen met zijn voorganger, waarvan tussen 1988 en 1995 1,9 miljoen exemplaren werden verkocht, toch blijft dit model de ideale oplossing voor wie een auto zonder teveel tierelantijntjes wil.
Het goede formaat
Concreet is de Tipo een fraai gelijnde vierdeursberline, die iets korter (4,54 m) uitvalt dan een Toyota Corolla of een Volkswagen Jetta. Verder is hij even breed en hoog als zijn rivalen en biedt met een wielbasis van 2,64 meter zeker voldoende leefruimte aan boord. Daar vinden vijf volwassenen makkelijk een plaats. Vooraan zitten de bestuurder en zijn passagier prima in goed omvattende stoelen en een interieur dat is afgewerkt met hoogwaardige materialen en aangename harde plastics. Achteraan is er plaats voor drie, al zit de middelste passagier toch iets minder goed op zijn smal plekje met een relatief harde rugleuning.
Het interieur beschikt ook over voldoende opbergruimte (12 liter in totaal) en de rugleuning achteraan (60/40) is neerklapbaar. Daarmee kan het laadvolume van de koffer (520 liter) nog een beetje toenemen.
Advertentie – lees hieronder verder
Keuze in overvloed
In tegenstelling tot wat je zou denken, biedt Fiat met deze Tipo geen echt «low cost» model aan. De constructeur gaat meer de toer op waarbij er «keuze in overvloed» is. Ook al is de uitrusting van de basisuitvoering correct, toch valt de Lounge-versie heel wat verleidelijker uit, want dan is de Tipo meteen voorzien van een automatische airco, een half-lederen bekleding, automatische verlichting en ruitenwissers of lichtmetalen 16” velgen. Daarnaast vind je op de optielijst nog meer leuks als een 3D GPS, een parkeerradar, een achteruitrijcamera en 17” velgen.
Op technisch vlak is het aanbod eveneens toereikend. Fiat pakt uit met twee benzinemotoren (1.4 Fire 95pk of 1.6 E.torQ 110pk), twee diesels (1.3 MJet 95pk en 1.6 MJet 120pk) en drie transmissies (een handgeschakelde bak met 5 of 6 versnellingen en een 6-trapsautomaat). Wie zuinig wil rijden, zal ook blij zijn te horen dat de 1.3 MJet een Eco-versie met een start-stop-systeem heeft. Met dit snufje stoot de Tipo slechts 98 g/km CO2 uit en bedraagt het gemiddeld verbruik amper 3,7l/100km.
Homogeen geheel
Voor deze eerste test schotelde Fiat ons enkel de Tipo met de 1.6 MJet 120pk onder de motorkap voor. En het mag gezegd en geschreven worden: na een rit van 150 km kwamen we meteen tot het besluit dat dit een “degelijke” vierwieler is … op voorwaarde dat men de lat niet te hoog legt. Deze Tipo heeft namelijk af te rekenen met een vrij vage stuurinrichting en een stugge ophanging, echter zonder de dynamiek te bieden van de referenties op dit vlak. Dat neemt niet weg dat de vrij vinnige motor (120pk/ 320Nm) en een goed gespreide manuele versnellingsbak toelaten vlot kilometers te malen, aangezien de wagen slechts 1.345 kg weegt.
De Tipo heeft slechts 9,7 seconden nodig om van stilstand tot 100 km/u te sprinten en bereikt een top van 199 km/u. De consumptie valt daarbij goed mee. Het officiële verbruik bedraagt 4,2l/100km (110g CO2/km), maar als het rechterpedaal wat dieper wordt ingetrapt loopt dat al gauw op tot 7 liter. Maar ook dat is een redelijk verbruik als je wat fun aan het stuur wil beleven.
BESLUIT
De Tipo lijkt een goede deal. Als de twee volgende koetswerkvarianten, die bij ons veel populairder zijn, eraan komen, moet dit zeker tot succes leiden. Vooral als Fiat de prijzen op het niveau van de berline houdt. We kijken er naar uit!
De Tipo 1.6 MJet in enkele cijfers…
Motor : 4-cilinder, turbo diesel, 1.598cc, 120pk, 320Nm.
Aandrijving : Op de voorwielen.
Versnellingsbak : manueel met 6 versnellingen.
L/l/h (mm) : 4.530/1.790/1.500
Leeggewicht (kg) : 1.345
Koffervolume (l) : 520
Tank (l) : 45
0-100km/u (sec.) : 9,7
Positieve punten
Geslaagd design
Aangenaam en degelijk interieur
Soepele en krachtige motor
Prijs
Negatieve punten
Harde ophanging
Geluidsisolatie
Prijs : 18.990 € (BTW inbegrepen)
Vermogen : 120 pk
Topsnelheid: 199 km/u
Gem. verbruik : 4,2 l/100km
CO2 : 110 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be