Om volledig te zijn moeten we daar misschien nog twee modellen aan toevoegen. Eerst en vooral de Porsche Cayenne, en daarnaast de Lamborghini Urus, die ondergetekende jammer genoeg nog niet aan de tand heeft kunnen voelen. Om maar aan te geven dat de Ford Puma ST zich op zeer exclusief terrein voortbeweegt.
Vakmanschap
Dat is zoals geweten bij Ford aanwezig. Ook met de Puma maakte het merk zich er niet goedkoop vanaf door gewoon twee letters achter de benaming te kleven. Het label ‘ST’ brengt namelijk de liefhebbers van het betere bochtenwerk al enkele decennia in vervoering en heeft een reputatie hoog te houden. Goed, het is natuurlijk geen geheim dat voor elke centimeter dat een stoel hoger wordt geplaatst, het zuivere rijgevoel van de bestuurder zowat evenredig vermindert, maar toch leunt de Puma ST nog zeer dicht aan bij het model waarvan hij werd afgeleid, omdat zijn grondspeling slechts met 6 cm toenam.
Het was namelijk de Fiesta ST die als basis diende en zijn platform en zijn 200 pk sterke driecilinder benzinemotor ter beschikking stelde. Al kreeg die krachtbron een bonus van 30 Nm, waarmee de koppelwaarde tot 320 Nm stijgt. De power wordt nog steeds naar de voorwielen geleid via een handgeschakelde zesversnellingsbak, die hier de hulp krijgt van een mechanisch sperdifferentieel om ervoor te zorgen dat de pk’s vlot op het asfalt geraken.
Advertentie – lees hieronder verder
Speels
De Puma ST mag dus zeker de uitzondering op de regel genoemd worden. Niet zozeer omwille van de rijsensaties die hij ondanks zijn relatief hoog gestalte biedt, maar omdat de technici hier het onderstel niet te sterk beteugeld hebben zoals bij de Focus. De sportieve rijder zal zeker in zijn nopjes zijn met de ‘levendige’ achtertrein van de Puma, want die rijeigenschap kom je in een compacte SUV zelden tegen.
Conclusie
Een pittige en heerlijk klinkende motor, een strakke besturing en een speels onderstel, de Puma ST heeft alles in huis om de sportieve bestuurder in vervoering te brengen. Inderdaad, soms is een rijtest met een SUV toch meer dan een job en is het echt genieten aan het stuur.
De Puma ST in cijfers
Motor : 3-cilinder turbobenzine, 1.497cc; 200pk bij 6.000 t/min ; 320Nm bij 2.500-3.500 t/min.
Aandrijving : naar de voorwielen
Versnellingsbak : manuele 6-bak
L/b/h (mm) : 4.971/1.945/1.461
Leeggewicht (kg) : 1.358
Koffervolume (l) : 456 – 1.216
Tankinhoud (l) : 45
0 tot 100 km/u (sec.) : 6,7
Prijs: € 30.800 BTWi
Vermogen: 200 pk
Topsnelheid: 220 km/u
Opg. gem. verbruik: 6,9 l/100km
CO2: 155 g/km
- Expressieve looks
- Zeer dynamisch chassis
- Opwindend rijgedrag
- … maar toch verkiezen we de Fiesta ST
- Vrij banaal interieur
- Beperkt comfort op slechte wegen
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be