TEST Ford S-Max: een beetje Mustang in je monovolume?

Monovolumes zijn bijlange niet meer zo populair als vroeger. Toch is het segment niet dood. Bij Ford hebben ze de S-Max zelfs opgefrist en hem met een gloednieuwe achttrapsautomaat uitgerust.

Gepubliceerd op 4 februari 2019
Leestijd : 2 min
TEST Ford S-Max: een beetje Mustang in je monovolume?

Eén blik op de verkoopcijfers van MPV’s volstaat om te bevestigen dat het segment nog in leven is. Vorig jaar werden er in België 54.947 van verkocht, wat een marktaandeel van ongeveer 10% betekent. Vooral grote monovolumes blijven verkopen: voor 2018 spreken we over zo’n 30.000 nieuwe exemplaren. Er is met andere woorden nog steeds vraag is naar dit type voertuig. En net als in andere segmenten wint de automatische versnellingsbak hier terrein: 1 op de 3 nieuwe eenvolumers is ermee uitgerust.

Mustang-automaat

De S-Max zal je binnenkort met een gloednieuwe achttrapsautomaat kunnen bestellen, in eerste instantie wel enkel in combinatie met de 180 pk sterke 2.0 TDCi-dieselmotor. De bak werd samen ontwikkeld met die van de gerestylde Ford Mustang. Het gaat om een echte automaat met koppelomvormer (geen gerobotiseerde sequentiële) die speciaal is ontworpen om nog aangenamer te rijden bij lage snelheden. In de Mustang telt hij tien versnellingen, in de S-Max acht. Ford voorzag een brede koppelcurve om mee om te kunnen gaan: tussen 270 en 500 Nm.

Elektronische controle

De eerste verandering die je als bestuurder binnenin opmerkt, is de roterende draaiknop zoals je die in Jaguars en Land Rovers tegenkomt. In een Ford hadden we dit bedieningssysteem nog niet gezien. Qua gebruiksvriendelijkheid? Sowieso beter dan de oude Powershift. Het schakelen verloopt zachter en responsiever. Van die Powershift nemen we trouwens rond het einde van dit jaar afscheid. De verzetswissels heb je niet in de gaten en de bak schakelt snel maar niet agressief terug wanneer je het gaspedaal vloert. De vraag rest waarom Ford de moeite heeft gedaan om deze automaat met een sportmodus uit te rusten. In deze S-Max levert dat amper wat op, ondanks zijn “Ford-chassis”.

Advertentie – lees hieronder verder

Conclusie

Onze eerste kennismaking met deze nieuwe achttrapsautomaat was er eentje om te onthouden. De bak werkt snel en efficiënt en past meer dan gewoon prima bij het familiale karakter van de S-Max.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Nicolas Morlet Freelance journalist
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Ford S-Max voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.
Ford S-Max
tweedehands Ford S-Max Titanium 2.0 TDCi 189ch – 2019
227.500 km 12.900 €
4800 Verviers Bekijk
Ford S-Max
tweedehands Titanium -Boite Auto -Extra Ful Opts -Euro5 -163
237.273 km 6.990 €
AUTO40 - 6200 Chatelineau Bekijk
Ford S-Max
tweedehands 1.5 EcoBoost Titanium
135.227 km 11.499 €
Autohero België - 1000 Brussel Bekijk
Ford S-Max
tweedehands
158.000 km 12.990 €
3600 Genk Bekijk

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!