Eén blik op de verkoopcijfers van MPV’s volstaat om te bevestigen dat het segment nog in leven is. Vorig jaar werden er in België 54.947 van verkocht, wat een marktaandeel van ongeveer 10% betekent. Vooral grote monovolumes blijven verkopen: voor 2018 spreken we over zo’n 30.000 nieuwe exemplaren. Er is met andere woorden nog steeds vraag is naar dit type voertuig. En net als in andere segmenten wint de automatische versnellingsbak hier terrein: 1 op de 3 nieuwe eenvolumers is ermee uitgerust.

Mustang-automaat

De S-Max zal je binnenkort met een gloednieuwe achttrapsautomaat kunnen bestellen, in eerste instantie wel enkel in combinatie met de 180 pk sterke 2.0 TDCi-dieselmotor. De bak werd samen ontwikkeld met die van de gerestylde Ford Mustang. Het gaat om een echte automaat met koppelomvormer (geen gerobotiseerde sequentiële) die speciaal is ontworpen om nog aangenamer te rijden bij lage snelheden. In de Mustang telt hij tien versnellingen, in de S-Max acht. Ford voorzag een brede koppelcurve om mee om te kunnen gaan: tussen 270 en 500 Nm.

Elektronische controle

De eerste verandering die je als bestuurder binnenin opmerkt, is de roterende draaiknop zoals je die in Jaguars en Land Rovers tegenkomt. In een Ford hadden we dit bedieningssysteem nog niet gezien. Qua gebruiksvriendelijkheid? Sowieso beter dan de oude Powershift. Het schakelen verloopt zachter en responsiever. Van die Powershift nemen we trouwens rond het einde van dit jaar afscheid. De verzetswissels heb je niet in de gaten en de bak schakelt snel maar niet agressief terug wanneer je het gaspedaal vloert. De vraag rest waarom Ford de moeite heeft gedaan om deze automaat met een sportmodus uit te rusten. In deze S-Max levert dat amper wat op, ondanks zijn “Ford-chassis”.

Conclusie

Onze eerste kennismaking met deze nieuwe achttrapsautomaat was er eentje om te onthouden. De bak werkt snel en efficiënt en past meer dan gewoon prima bij het familiale karakter van de S-Max.