TEST Hyundai i10: Nieuwer = beter?

De nieuwe Hyundai i10 ziet er sensueler en assertiever uit dan ooit, wat nodig is om een groter deel van de koek op te eisen in het segment van de kleine stadswagens.

TEST Hyundai i10: Nieuwer = beter?

De Hyundai i10 kwam er in 2008 als opvolger van de Atos. Sindsdien heeft het modelletje een lange weg afgelegd. De eerste versie was niet bepaald aantrekkelijk noch modern, al veranderde dat in 2013 met een volledig nieuwe i10, die veel aantrekkelijker oogde en bovendien zeer goed was uitgerust. Voor deze derde versie is Hyundai nog verder gegaan,in de eerste plaats door te willen verleiden met een ontwerp dat zich onderscheidt van dat van de concurrentie. De versbakken i20 is zowaar 20 mm korter dan de vorige generatie, maar ook 20 mm breder en met een met 4 centimeter verlengde wielbasis, wat voor de passagiers niets dan voordelen oplevert. Plaats voor vijf dus, en aardig wat kofferruimte op de koop toe. Zijn beschikbare volume van 252 liter is verre van belachelijk in deze klasse.

Mee met zijn tijd

Het interieurontwerp van de i10 is meer dan voorheen geïnspireerd op dat van zijn grotere broers en zussen. Hoewel sommige kunststoffen (vooral de deurpanelen) nog steeds iets te hard aanvoelen, heeft de afwerking een grote sprong voorwaarts gemaakt. We zien ook een groter scherm voor het infotainmentsysteem (voortaan 8″), wat de leesbaarheid sterk verbetert.
Helemaal nieuw in de i10 is het de Bluelink-systeem, dat realtime informatie verschaft (zoals het weer en verkeersinformatie) en een route kan voorbereiden via de smartphone en deze vervolgens naar de auto te sturen. En last but not least, maakt het systeem het mogelijk om de Hyundai te lokaliseren middels een speciale app.

Twee motoren

Onder de motorkap is een revolutie uitgebleven. Dat komt omdat de nieuwe i10 nog op de motoren van zijn voorganger teert, weliswaar aangepast aan de nieuwe Euro-normen. Hyundai laat je kiezen tussen een 1 liter 3-cilinder (67 pk/96Nm) en een 1,2 liter 4-cilinder (84 pk/118Nm), beide in combinatie met een handgeschakelde 5-bak of met een gerobotiseerde bak met evenveel verzetten.

Onze testrit met de nieuwe i10 is een aangename verrassing geworden. Zijn levendige en tevens stille en emissiearme aandrijflijnen zijn ideaal voor stadsverkeer, en aangezien zijn afmetingen zo bescheiden zijn, kan je hem zo goed als overal parkeren. Bovendien ligt zijn comfortgehalte hoog, met name dankzij de goed afgestemde demping, en stuurt hij ook effectief fijn vanwege de toegenomen directheid. Buiten de stad gaat het er weliswaar iets minder vlot aan toe. Hier zou meer koppel en vermogen niet misstaan. Opvallend is trouwens hoe klein het verschil tussen de twee beschikbare motorblokken is, en dat de minst krachtige nog het meest overtuigt. Veel verbruiken, doe je in principe met geen van beide. Onder 6l/100km blijven, is geen moeilijke opdracht met deze Zuid-Koreaan.

Conclusie

Zonder te revolutioneren is de Hyundai i10 een aantrekkelijke partij geworden, in de eerste plaats dankzij zijn moderne uitstraling en uitrusting. Bovendien is hij leuker in de omgang geworden, zeker in de stad.

Hyundai i10 1.0 MPI in cijfers

Motor: 3-cilinder benzinemotor, 998cc; 67pk bij 5.500rpm; 96Nm bij 3.750rpm.

Aandrijving: voorwielen.

Versnellingsbak: handmatig, 5 versnellingen.

L/b/h (mm): 3.670/1.680/1.480

Gewicht (kg): 921

Koffervolume (l): 252 – 1.050

Tankinhoud (l): 36

0 tot 100 km/u (sec.): 14,8

Prijs: € 13.499 BTWi

Vermogen: 67 pk

Topsnelheid: 155 km/u

Opg. gem. verbruik: 5 l/100 km

CO2: 114 g/km