Autotests

LEZERSAUTO Mercedes SLK: Klassieker in wording

In een tijd waarin Mercedes zijn imago en producten heroverwoog, opende de SLK nieuwe horizonten voor de fabrikant én trok het merk er een nieuw type cliënteel mee aan.

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 8 feb. 2021 | Leestijd: 6 min

Als je naar de Mercedes SLK kijkt, is het moeilijk te geloven dat dit model in 1996 werd gelanceerd. Het lijnenspel is enorm goed verouderd, simpelweg omdat eenvoud siert. Op het moment van zijn lancering was het metalen klapdak niets minder dan een technologische revolutie (de Peugeot 206 CC kwam pas 4 jaar later op de markt) en zorgde het ervoor dat concurrerende cabriolets die een traditioneel canvasdak gebruikten, met als beste voorbeeld de BMW Z3, er plotsklaps verouderd uitzagen. De SLK was weliswaar duurder dan laatstgenoemde, maar ook een pak veelzijdiger voor dagelijks gebruik. De verkoopcijfers waren ernaar: Mercedes verkocht in totaal 311.222 SLK’s tegenover 279.273 Z3’s.

De SLK waar we het hier over hebben, bleef tot 2004 op de markt. In 2000 werd hij gefacelift, maar op puur technisch vlak veranderde er niets. Als instapversie kon je hem met een 2-liter 4-cilindermotor kopen (SLK 200) en die versie was goed voor 136 pk.

Advertentie – lees hieronder verder

SLK 2 litres

Uitgerust met een compressor bracht het blok 163 paarden tot leven (SLK 200 Kompressor) en wie dat niet genoeg vond, kon een 193 pk sterke 2,3-liter bestellen (SLK 230 Kompressor). En dan zijn we er nog niet, want Mercedes voorzag ook een 3,2-liter V6-motor voor de SLK 320, die ondanks de weergaloze soundtrack slechts een bescheiden 218 pk leverde, en voor de SLK 32 AMG, die zich door een compressor liet bijstaan om maar liefst 354 pk op te wekken. We hoeven je niet te vertellen welk model het meest tot de algemene verbeelding sprak en dat nog steeds doet.

Puur toeval

Als jong gepensioneerde voelde Alain zich net zoals vele anderen als het ware opgesloten tijdens de eerste lockdown. Maar toen zijn zoon Julien hem op een dag een advertentie voor een zeer netjes ogende SLK 200 liet zien, kreeg hij plots pretoogjes. Onze lezer had in zijn leven al verschillende cabrio’s versleten (drie Mazda MX-5’s en een Triumph Spitfire) en hunkerde weer naar rijden met de haren in de wind en met kronkelende wegen in zijn voorruit. Hij liet zich overtuigen om de wagen in levende lijve te gaan bekijken. Het bleek een onlangs gereviseerde SLK uit 1998 te gaan die vanuit Duitsland was geïmporteerd, met ongeveer 150.000 km op de klok. Perfectionistisch als hij is, had hij het moeilijk met verschillende details die hem niet bevielen. Vooral de cockpit baarde hem zorgen, aangezien de kunststoffen van het boordmeubilair slecht verouderen: ze worden bleek door de zon of zelfs “kleverig” met de jaren. Maar Alain is niet het type dat bij de pakken blijft neerzitten en met behulp van tutorials op het internet is deze verzamelaar er ook effectief in geslaagd om de SLK er bijna zo nieuw te laten uitzien als toen hij voor het eerst in de showroom stond.

SLK interior

Gedisciplineerd

In een SLK plaatsnemen, vergt geen acrobatische kunstjes. Deze Mercedes is immers niet zo laag als andere roadsters uit die tijd. Bovendien is het interieur vrij ruim, schommelend tussen classicisme en moderniteit, en voor een auto van ruim 25 jaar oud ook best goed afgewerkt. Anderzijds kan je Alains nieuwe aanwinst ook als “kaal” omschrijven, bijvoorbeeld wegens het gebrek aan snufjes zoals airconditioning die nu echt wel gemeengoed zijn geworden.
Het dak, dat Mercedes Vario-Roof had gedoopt, laat zich in 25 seconden elektrisch inklappen, waardoor deze coupé in een cabriolet verandert of omgekeerd. Op deze besneeuwde dag, best wel een vreemd toneel voor een testrit als deze, kozen we er toch voor om met het dak open te rijden.

SLK 200

Eerste vaststelling: deze auto rijdt als een Mercedes. Gedisciplineerd, niet te frivool. En ondanks het toch wel beperkte vermogen van 136 pk valt er zeker mee te “werken”. Van parasitaire geluiden is er geen sprake en over het algemene rijgedrag valt evenmin te klagen. Kortom, de veelzijdigheid is nog steeds relevant. Waarschijnlijk is dat de reden waarom je in België nog relatief regelmatig een oude SLK kruist. Akkoord, hij begint zelfs voor een tweedehandswagen op leeftijd te komen (opgepast voor de taksen!), maar weet dat de SLK nog geen verzamelaarsmodel is geworden, met als gevolg dat dieptepunt qua prijzen nu is bereikt. Kort gezegd: voorlopig kan je met een zeer laag budget een exemplaar op de kop tikken, wat in de toekomst dreigt te veranderen. Wacht dus niet te lang, want dat dit een klassieker in wording is, staat in de sterren geschreven.

Mercedes SLK 200

Zelf zoek naar een tweedehandse SLK? Start je zoektocht hier!

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon