Een hoge prijs en een autonomie die vaak – terecht of onterecht – als minderwaardig wordt omschreven, vormen de grootste struikelblokken voor elektrische auto’s. Tot nu toe is er nog geen enkele constructeur in geslaagd om zo’n voertuig op de markt te brengen dat (minder dan) 20.000 euro kost en 1.000 km ver geraakt zonder bij te laden. Niet dat Nissan daar nu is in geslaagd, maar er is tenminste verbetering merkbaar. Het merk stelt namelijk twee nieuwe configuraties van het model voor.

Goedkoper

Eerst en vooral is er een nieuwe basisversie van de Leaf, verkrijgbaar in de Acenta-uitvoering en gespeend van een aantal rijhulpmiddelen en zaken die betrekking hebben op het comfortgehalte aan boord. Bepaalde “essentiële” onderdelen zijn uiteraard nog steeds van de partij. Denk aan de warmtepomp voor de airconditioning, de aansluiting voor de snellader (50 kW), de actieve rijstrookassistent enzovoort. Prijzen voor de Leaf 40 kWh Acenta (270 km bereik volgens de WLTP-normen) starten bij 36.540 euro, ongeveer 2.000 euro minder dan de goedkoopste Leaf tot nu toe.

Krachtiger

Een andere – leukere! – mogelijkheid is de Leaf e+, uitgerust met nieuwe 62 kWh-batterijen die het bereik vergroten tot 385 km (WLTP). Deze versie krijgt ook een aanzienlijk krachtiger motor met 217 pk en 340 Nm in de aanslag. Ter vergelijking: de Leaf 40 kWh blijft steken op 150 pk en 310 Nm. De e+ is voorts uitgerust met een 6,6 kW lader en kan je ook aan een snellader hangen (tot 100 kW). Daarnaast zijn er nog een aantal andere functies, waaronder een nog meer connecteerd multimediasysteem en ProPilot semi-autonome aandrijfsystemen. De Leaf e+ is verkrijgbaar in uitrustingsniveau N-Connecta en kost 45.000 euro, ongeveer 6.500 meer dan de 40 kWh van dezelfde categorie.

LEAF

350 km zonder bij te laden?

Uiteraard vraagt iedereen zich af hoe het zit met de autonomie in de praktijk. We reden de nieuwe Leaf 62 kWh tijdens een van de recente hittegolven en gingen amper van de snelweg af. Ondanks het feit dat de snelheidsregelaar op 125 km/u geblokkeerd stond en dat de airco ingeschakeld bleef (op 22°C, terwijl het buiten 35°C was), geraakten we er verder mee dan gedacht. Sterker nog: onder gunstiger – lees: normaler – omstandigheden moet deze Leaf in staat zijn om te flirten met zijn opgegeven autonomie of deze zelfs te bereiken. Dat heeft deels te maken met het feit dat de Leaf ook tijdens het remmen veelvuldig oplaadt, wat met name in stedelijke gebieden voor een toegenomen rijbereik zorgt.

Conclusie

De Leaf e+ maakt duidelijk dat er constant vooruitgang wordt geboekt tijdens de doorontwikkeling van de elektrische auto. Misschien nog niet genoeg om sceptici te overtuigen, wel om de nieuwsgierigheid van niet-ingewijden aan te wakkeren.

e+

De Nissan Leaf e+ in cijfers

Motor: synchrone elektromotor 217pk / 340Nm

Spanning: 350 Volt

Aandrijving: op de voorwielen

Versnellingsbak: eentrapsautomaat

Batterijen: lithium-ion 62 kWh

Inbegrepen lader: 6,6 kW

Oplaadtijd 0-100% Wallbox 32A: 10u

Snelle laadtijd 20-80% : 24 min

Gemengd verbruik: 18,5 kW/100 km

Autonomie gemengd/stad: 385/508 km

L/b/h (mm): 4,490/1,788/1,545

Leeggewicht (kg): 1,605

Koffervolume (l): 400 – 1.176

0 tot 100 km/h (sec.) : 7,1

Maximumsnelheid (km/h): 157

Prijs (incl. BTW): € 45.000 (N-Connecta)

  • Rijdt steeds verder, realistische autonomie
  • Snel opladen tot 100 kW
  • Krachtige motor
  • Gevoelige en opdringerige veiligheidssnufjes
Score van de redactie : (4/5)