Mijmeren over een Alfa Romeo GTV6 flitst je meteen terug naar de jaren 80. Als synthese van de stijl van zijn tijd, is de mooie Italiaanse coupé gebaseerd op de Alfetta, waarop alle chroom verdween ten gunste van matzwarte elementen die echt in waren in die tijd. Met zijn strakke trekken levert de auto een goed compromis tussen elegantie en sportiviteit en biedt hij tegelijkertijd vier echte stoelen en een koffer.
Op vlak van stilistische trucs merken we dat Alfa niet terugdeinsde voor het gebruik van glazen oppervlakken op de auto en dat de ontwerpers van de GTV6 de eentonigheid van de achterruiten wilden doorbreken door ze in twee te delen. Het geheel straalt veel charme uit dankzij bepaalde details zoals de motorkap met een bult om ruimte te maken voor de motor, of de grille met vier koplampen.
De auto die we hebben kunnen testen heeft zelfs nog een grote sticker op de achterruit waarop staat: « Alfa Romeo, certaines voitures ont encore une âme » (“Alfa Romeo, sommige auto’s hebben nog een ziel”). We willen die boodschap zeker niet ontkennen, want het klopt dat deze coupé zich duidelijk onderscheidt van de rest van de autoproductie van begin jaren 80.
Advertentie – lees hieronder verder
Zwart en nog eens zwart
Nog typischer voor die periode, is het is erg donkere interieur, met fluwelen stoelen met vierkante hoofdsteunen en een volledig zwart plastic dashboard. Het erg mooie, tulpvormige driespaaksstuurwiel bemoeilijkt de toegang tot het interieur een beetje. Maar eenmaal geïnstalleerd, is de rijpositie zeker correct voor die tijd.
Geïntegreerd in kleine fraaie ‘nissen’, is het instrumentarium compleet met onder andere een toerenteller en water- en olietemperatuurmeters.
De kwaliteit van de materialen is niet echt het sterke punt van deze Alfa, maar toch moet erkend worden dat het interieur bijna 40 jaar gebruik zonder al te veel moeite heeft doorstaan! De uitrusting is dan weer vrij sober met alleen elektrische ramen vooraan en een autoradio.
Cuore sportivo
De belangrijkste troef van de GTV6 is zijn motor: het gaat om de mythische V6 “Busso” met een cilinderinhoud van 2,5 liter die ook in de Alfa 6 sedan dienstdeed. Voor het eerst in zijn carrière was hij uitgerust met een Bosch L-Jetronic-injectie en ontwikkelde hij in deze configuratie 160 pk en 213 Nm.
In combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak spurt de GTV6 in 8,6 seconden van 0 naar 100 km/u en piekt hij op 210 km/u. Om zijn 1.210 kg te stoppen, kan de Alfa rekenen op vier geventileerde schijfremmen, een technologisch hoogstandje voor die tijd.
Tot slot is een interessant detail dat de auto perfect in balans is, met een 50/50 gewichtsverdeling. Op papier ziet het geheel er dus erg aantrekkelijk uit!
Muziek, maestro
Bij stationair draaien is de V6 zeer discreet en beginnen we zelfs te twijfelen aan zijn grote muzikale reputatie. De niet-bekrachtigde stuurinrichting is vrij zwaar bij stilstand, maar wordt gelukkig lichter tijdens het rijden.
De zeer soepele V6 laat toe om bij lage snelheid zonder schokken en vrij anoniem te rijden. Maar daarnaast volstaat om over de 4.000 opm te gaan om een andere motor te ontdekken, met een zeer melodieuze sound en die ook niet aarzelt om in de toeren te klimmen. Dit elan wordt helaas een beetje verstoord door de versnellingsbak die wat handigheid vereist. Een probleem dat bekend is op de GTV6. Maar goed, deze transmissie behoort bij de geschiedenis van de auto en je moet het er mee doen!
Na wat kilometers rijden is de GTV6 echter makkelijk te temmen en toont hij zich bijzonder homogeen in alle situaties. Perfect voor lange trips en speels wanneer je er de pees oplegt. Pas wel op voor zijn voortrein, die door het hoge gewicht van de V6 vrij log uitvalt.
In goede staat
Het ‘Serie 2’ exemplaar van onze test dateert uit 1985 en is sowieso minder gevoelig voor corrosie dan de eerste versies. Het is bekend dat roest de vijand nummer 1 was van de oude Alfa’s, wat hun restauratie erg duur maakt. Deze zeer goed bewaarde originele wagen heeft in de loop der jaren een patina ontwikkeld dat er goed bij past, net zoals de zilvergrijze verf (die 20 jaar geleden aangebracht) perfect contrasteert met de matzwarte afwerking.
Een goed punt voor de GTV6: zijn uitstekende betrouwbaarheid, die een zorgeloos gebruik mogelijk maakt, mits de wagen perfect onderhouden is. De V6 vereist een vervanging van de distributieriem om de 100.000 km (een ingreep die net op onze auto is uitgevoerd) en in geval van olieverbruik, is het noodzakelijk om ook de geleiders en klepafdichtingen te vernieuwen.
Zoals alle oude Italiaanse mechaniek heeft de V6 een zekere opwarmtijd nodig voordat het volledige potentieel benut kan worden. En de olieverversing moet elke 5.000 km worden uitgevoerd als je de krachtbron wil sparen.
Noteer tot slot dat alle mechanische onderdelen nog beschikbaar zijn, maar helaas geldt niet hetzelfde voor het koetswerk en de uitrusting.
Een compleet exemplaar in zeer goede originele staat krijgt daarom de voorkeur, anders staan je een intense zoektocht en een hoge kosten te wachten. Als je weg bent van de GTV6, is dit dus de ideale auto voor jou. Na een groot motoronderhoud is hij klaar om de weg op te gaan tijdens het komende heerlijke lenteweer.
Geïnteresseerd om deze Alfa GTV6 te kopen? Aarzel dan niet om een bod te doen (vanaf 19.990 euro BTW inbegrepen) aan onze medewerker Stéphane Lémeret op zijn e-mailadres lemeret@lemeret.be.
Toch liever een andere oldtimer of youngtimer? Neem dan absoluut een kijkje op Autoclassic.be, de referentie voor classic cars in België.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be