Autotests

RETROTEST Maserati 222E (1989): Complexe opvolging

Een model opvolgen dat een heel slecht imago heeft, is nooit makkelijk. Dit is het geval met de Maserati 222E, die eind jaren ‘80 de zware taak had om in het zog van de controversiële Biturbo te treden.

Geschreven door Maxime Hérion | 21/11/2021

Deze maand hadden we de kans om achter het stuur te kruipen van een bijzonder zeldzame auto, aangezien er destijds slechts één exemplaar in ons land werd verkocht!

Deze in 1989 geproduceerde Maserati 222E werd geïmporteerd door de Brusselse garage Mannès, toen de enige vertegenwoordiger van het merk in België. Deze auto is eigenlijk een evolutie van de Biturbo, een model met een controversiële reputatie dat in 1981 werd gelanceerd onder leiding van Alejandro de Tomaso.

Deze autoconstructeur, die onder meer bekend stond om zijn befaamde Pantera coupé, had grote ambities met Maserati dat hij in 1975 had gekocht van Citroën.

Maserati Biturbo

Helaas ontbraken de nodige fondsen en werd de Biturbo gelanceerd terwijl de ontwikkeling nog niet compleet was afgerond. Als gevolg hiervan kregen de eerste klanten af te rekenen met een bijna onbestaande betrouwbaarheid. In de loop der jaren corrigeerde het merk met de drietand geleidelijk de mankementen en veranderde het ook de naam van zijn auto om deze mislukking te laten vergeten.

Maar de schade was aangericht: het merkimago was bijzonder zwaar beschadigd. Voor de export werd de Biturbo in 1988 omgedoopt tot 222E en werd hij wat meer opgetut: zijn lijn werd op een paar punten geretoucheerd door de designer Marcello Gandini, hij werd uitgerust met prachtige 15” aluminium velgen en hij kreeg een luxueuzere aankleding van het interieur dat tot dan ondermaats was voor zijn standing.

Maserati 222 E

De mooiste verrassing schuilde echter onder de motorkap, waar de V6 van 2 naar 2,8 liter ging. Geboost door twee IHI-turbo’s, was die volledig uit lichtmetaal vervaardigd en had drie kleppen per cilinder. Hij ontwikkelt 225 pk bij 5.500 tpm en profiteert vooral van een koppel van 363 Nm, waardoor hij soepeler in het gebruik is dan de 2 liter die gereserveerd was voor de Italiaanse markt. Om zijn vermogen op de wielen over te brengen, wordt hij gekoppeld aan een ZF-vijfversnellingsbak en een sperdifferentieel.

Maserati 222 E V6

Oude droom

Deze 222E, die al een paar jaar eigendom is van Philippe, was voor hem de kans om een droom te realiseren: “Ik heb altijd van Italiaanse auto’s gehouden. Toen ik met mijn ouders op vakantie was, herinner ik me dat ik een van de eerste 222’s zag en mezelf er op een dag een beloofde. Dus toen ik deze auto te koop zag staan, heb ik niet geaarzeld. Hij had slechts twee eigenaars gekend en was in zijn oorspronkelijke staat.” Deze liefhebber deed vervolgens enig onderzoek bij Maserati en de garage van Mannès om de geschiedenis van zijn auto te achterhalen.

Maserati 222 E logo

Deze wagen werd voor het eerst ingeschreven in 1990 en kostte toen iets meer dan 1,5 miljoen Belgische frank. Om zo’n prijs te rechtvaardigen had het Italiaanse merk niet beknibbeld op mooie materialen zoals edelhouten inlegstukken, het barokke horloge in de middenconsole, leder voor het stuurwiel en de pookknop of alcantara voor de stoelen en de dakhemel. Vreemd genoeg wordt dit prachtige kunstwerk wat verknoeid door de minder goede assemblage, zoals het handschoenenkastje dat nooit goed sluit.

Maserati 222 E interieur

De 222E biedt echter een hoog comfortniveau van dankzij zeer zachte stoelen, een goede geluidsisolatie van het interieur en een automatische airconditioning waarvan de bediening met aanraaktoetsen zelf vandaag indruk maakt. Met vier echte zitplaatsen is de Maserati een GT die ontworpen is om onvermoeibaar kilometers af te leggen.

Twee wagens in een

De V6 biturbo draait stationair zeer discreet en loopt zijdezacht bij een normaal tempo. Door zijn aanzienlijk koppel kan je ook heerlijk “cruisen” op een drafje. Met zijn stuurbekrachtiging en zeer zachte bedieningselementen is rijden met de Maserati helemaal niet inspannend. Alleen de versnellingsbak, met een pook die grote schakelbewegingen vereist, verraadt dat het concept uit een ander tijdperk stamt. Om de sound van de krachtbron te ontdekken, moet je in de toeren klimmen. Maar dan krijg je een symfonie die je direct in het hart raakt! Vanaf 4.000 tpm worden de turbo’s geactiveerd en komt de grote stuwkracht vrij, met een 0 tot 100 km/u binnen de 6 seconden als resultaat.

De mooie GT wordt dan een GTI, behalve dat zijn zwaartepunt erg hoog ligt en de afwezigheid van anti-rolstangen achteraan niet veel vertrouwen geeft. Tel daarbij nog het volledig ontbreken van rijhulpmiddelen (er is zelfs geen ABS) en je zal begrijpen dat het soms aangewezen is om het tempo wat te verlagen om hachelijke situaties ter vermijden. Het is bovendien  ook uitkijken voor het carter, dat zich zeer laag ligt en daardoor verkeersdrempels vreest!

Onterechte reputatie

Maserati 222 E test

In een paar jaar tijd kreeg Philippe de kans om flink wat te rijden met zijn Maserati, die vandaag trots meer dan 190.000 km telt, wat de kwetsbare reputatie van deze auto weerlegt. “Het klopt dat de eerste Biturbo met carburatoren veel ontwerpproblemen ondervond”, legt hij uit. “Maar de 222 is grondig aangepast.

Het terugkerende probleem op deze auto’s is de zekeringkast, die 90% van de storingen veroorzaakt. Gelukkig bestaan er nu betrouwbare onderdelen zodat je met een gerust hart kan rijden. Verder blijft het een Maserati die een rigoureus onderhoud vereist en geen niet geknutsel toelaat.  Zolang je er goed zorg voor draagt, is de auto betrouwbaar. Ik heb trouwens net probleemloos een reis van 1.500 km achter de rug.”

Een ander aspect waarmee je rekening moet houden voordat je de sprong waagt, is dat sommige onderdelen zeldzaam of zelfs onmogelijk te vinden zijn. Daarom kocht Philippe een tweede Maserati die als stock voor reserveonderdelen dient. Dat is echte liefde…

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook