Autotests

RETROTEST Mazda MX-5 NA: De universele roadster

Geschreven door Maxime Hérion | 11/03/2021

Wist je dat de beste Engelse roadster Japans is? De MX-5, een mix van Britse filosofie en Japanse techniek, is sinds 1989 de bestverkochte cabriolet ter wereld.

In de e-mail die hij ons stuurde, maakte Marc ons attent op het feit dat zijn Mazda MX-5 uit 1991 nooit gerestaureerd werd en volledig origineel is, met iets meer dan 140.000 km op de teller. Gebeten door oldtimers sinds zijn vroege jeugd, leende deze verzamelaar ons zijn rode auto uit voor een heerlijke wandeling onder de septemberzon.

MX5

Fan van de sixties

De Mazda MX-5, die in 1989 op het Autosalon van Chicago werd geïntroduceerd, is het resultaat van een samenwerking tussen de Japanse ingenieurs van het merk en Robert Hall, een voormalig autojournalist die ontwerper was geworden. Het management van Mazda was aanvankelijk terughoudend maar liet zich uiteindelijk verleiden. De ontwikkeling van de MX-5 (voor Mazda eXperiment project 5) begon in het begin van de jaren tachtig. De techniek werd ontwikkeld in Japan, de stijl in Californië. Interessant is dat de medewerkers buiten hun werktijden aan het project bleven doorwerken, omdat ze ook andere taken hadden die als dringender werden beschouwd…

MX5 NA

Looking good!

Al van bij zijn lancering was de MX-5 een groot commercieel succes. Zijn design was guitig en tegelijk sportief en bevatte iconische gimmicks van modellen uit de swingende jaren ’60. Zijn allergrootste voorbeeld was natuurlijk de Lotus Elan. De grootste blikvangers – nu zeker – waren zijn opverende koplampen. Zonder uitbundig te zijn, was het ontwerp van de Miata (zijn naam op de Amerikaanse markt) vooral suggestief zonder gebruik te maken van elementen die hem agressief zouden doen lijken. En die charme werkte onmiddellijk, met name dankzij details die met meer verfijndheid werden behandeld, zoals de buitenspiegels of de kleine, verchroomde deurgrepen. En dan hebben we het nog niet eens over zijn stoffen dakje gehad. Dat gaat ontzettend gemakkelijk en snel open en dicht met één hand. Je hoeft er ook niet voor uit te stappen.

Zwart is zwart

Het interieur is somberder dan de buitenkant: een duidelijk product van de jaren ’80. Je wordt geconfronteerd met goedkope kunststoffen in deze krappe ruimte, die gelukkig wel gastvrij en functioneel is. De stoelen zitten comfortabel – zolang je niet te groot bent – en de prominente transmissietunnel met zijn kleine joystick-achtige versnellingspook roept meteen de juiste sportieve gevoelens op. Let ook op het heerlijke Momo 3-spaaks stuurwiel dat natuurlijk geen airbag heeft.

MX5 int

Redelijk

“MX-5 is een softdrug die moet worden terugbetaald door de sociale zekerheid”, zegt Marc. “Ongeveer tien jaar geleden kocht ik mijn eerste exemplaar voor een belachelijk lage prijs. Toen mijn dochter geboren werd, verkocht ik mijn auto in een opwelling, in de overtuiging dat mijn nieuwe gezinssituatie hem nutteloos zou maken. Ik betreurde deze beslissing onmiddellijk en verwierf deze rode rakker enkele maanden later.” Het is waar dat een paar kilometer achter het stuur van de MX-5 genoeg is om te begrijpen waarom je er zo gehecht aan kan geraken. Zonder spectaculair te zijn in zijn prestaties, biedt deze Japanner rijsensaties die je nooit op dezelfde manier zal ervaren in een moderne wagen vol hulpmiddelen. Dit is puur rijden: stuurbekrachtiging is afwezig, net als ABS, en bovendien weegt deze uit de kluiten gewassen kart maar 975 kg. Dat wil zeggen dat een 1,6 litermotor volstaat om je in opperste beroering te brengen. Het blok is gekoppeld aan een vijfversnellingsbak dewelke al minstens even verslavend is.

MX5 shift

Betaalbaar

De MX-5 NA was net als zijn opvolgers een een kassucces (500.000 exemplaren op 8 jaar tijd) en heeft de reputatie uiterst betrouwbaar te zijn (er bestaan veel exemplaren met meer dan 250.000 km op de meter). Wat hij anderzijds wel heeft geërfd heeft van Engelse roadsters van weleer, is het risico op roestvorming. Gelukkig zijn MX-5-onderdelen volop te vinden aan schappelijke prijzen. “De MX-5 is een uitstekende metgezel voor langeafstandsreizen waar je kilometer na kilometer van geniet”, zegt Marc. We steken dan ook niet onder stoelen of banken dat we volop genoten hebben van onze goed 2 uur durende tocht in het Luikse. Sinds zijn lancering werd de Mazda vaak gekopieerd, maar nooit geëvenaard.

Op zoek naar een prachtige MX-5 of een andere oldtimer? Je vindt ‘m gegarandeerd op 

Trefwoorden

Lees ook