Porsche heeft dieselwagens uit het gamma geschrapt en op de tweedehandsmarkt blijven de prijzen van zelfontbranders maar dalen, in die mate zelfs dat fleetbedrijven er nog amper vanaf geraken. Die informatie ten spijt, is de nieuwe 8 Reeks sinds zijn lancering zowel op benzine als op diesel beschikbaar.

840d

De verschillen tussen beide varianten zijn groot, zowel op gebied van aankoopprijs als wat het vermogen betreft. Niet voor niets staat er een ‘M’ voor de typeaanduiding van de benzinedrinker, ook al mogen we nog niet spreken van een M8. In concrete cijfers: de M850i kost 130.000 euro, beschikt over 530 pk en verbruikt gemiddeld 9,8l/100km benzine (224 g/km CO2). Daar tegenover staat de 840d, evenzeer een vierwielaandrijver maar wel een die 210 pk minder in de aanslag heeft – en ook minder brutaal uit de hoek kan komen – maar dit compenseert door zijn lagere prijskaartje (-28.000 euro) en dito verbruik (6,2l/100km, 164 g/km CO2). Nochtans scheelt het in acceleratietijd (0-100 km/u) “slechts” 1,2 seconden. Ja, da’s veel op circuit of wanneer je aan straatracen doet maar dit is dan ook geen racewagen.

8 BMW

Je begrijpt, deze comfortabele GT heeft echt geen V8 nodig om begeerlijk te zijn. Met een zescilinder turbodieselmotor onder de kap is hij niet extreem snel maar zeker voldoende om zijn naam geen oneer aan te doen. Meer hoeft écht niet.

8 Series

Dus…

Wij houden wel van deze ruim bemeten dieselcoupé. Niet van zijn gebrek aan binnenruimte (een 2+2 van ruim 4,85 meter lang…), wel van de mooie compromissen die hij biedt. Hij is krachtig maar ook zuinig, algemeen onpraktisch maar met een bruikbare koffer (420 l) en – last but not least – hij ziet er wat ons betreft even verleidelijk uit als de benzineversie, waarmee je in de praktijk trouwens niet sneller op je bestemming bent maar wel (veel) vaker aan de pomp zal staan. Deze 840d is met andere woorden de meest rationele keuze van een voorlopig zeer beperkt aanbod. Diesel is (nog) niet dood.

8 Series coupe

Klik hier voor de nieuwprijzen en technische fiches van de BMW 8 Reeks Coupé.

  • (Veel) goedkoper en zuiniger dan de benzine
  • Aangenaam motorgeluid (voor een diesel)
  • Koppelrijke zescilinder
  • Algemeen weggedrag
  • Zeer weinig plaats achteraan
  • Afmetingen moeilijk in te schatten
  • Zwaargewicht
  • Nog steeds duur, dure opties