Autotests

TEST BMW iX: Elektrische topper

BMW wil van de iX de vaandeldrager van zijn elektrische modellen maken. Hij brengt daarom alle knowhow van het merk op dit gebied samen.

Geschreven door Nicolas Morlet | 16/11/2021

Deze grote SUV (4,59 m) is zeker langer dan een BMW X5, maar zijn veel massievere trekken bezorgen hem een duurzamere, minder atletische uitstraling dan zijn broer met verbrandingsmotor.

Een zee van ruimte

Aan boord overheerst de uitzuivering in het design, met een zeer luchtig dashboard, ontdaan van vrijwel alle fysieke bedieningselementen die plaatsmaken voor twee schermen (respectievelijk 14,9 en 12,3 duim) die geïntegreerd werden in een gebogen, naar de bestuurder gerichte structuur.

Het eerste wordt gebruikt voor de regeling van de multimedia en de parameters van het voertuig en het tweede dient voor het digitale dashboard voor de bestuurder.

BMW iX dashboard

Op de centrale armleuning zitten nog enkele mooi in het houtwerk gerangschikte bedieningselementen met haptische feedback.

De ruimte achteraan is gewoon riant en zeer comfortabel dankzij een knusse bank geïnspireerd op een sofa. De koffer heeft een inhoud van 500 liter.

Fors maar wendbaar

De iX xDrive 50 is de krachtigste variant die bij de lancering wordt aangeboden en heeft twee elektromotoren, één op elke as. Samen produceren ze 385 kW (523 pk) en een koppel van 765 Nm.

Dit maakt het mogelijk om verbluffende prestaties neer te zetten met dit 2.510 kg zware voertuig: amper 4,6 seconden volstaan om van 0 naar 100 km/u te suizen.

BMW iX 0-100

Wat nog meer verbaast, is de onthutsende wendbaarheid van deze grote SUV. Met zijn vierwielaandrijving en vierwielsturing (optioneel) vertoont hij een echte rijdynamiek en profiteert hij van de ultra-efficiënte gewichtsverdeling van zijn twee elektromotoren. De helaas eveneens optionele luchtvering zet de auto bovendien strak in de veren, echter wel ten koste van een vrij stugge demping.

BMW iX

iXXL rijbereik!

De enorme batterij van 105,2 kWh belooft een rijbereik van 549 tot 630 km (WLTP), met dank aan het uitstekende beheer van de regeneratie. Deze cijfers leken ons in de praktijk vrij haalbaar, aangezien we een gemiddeld verbruik van 22,5 kWh noteerden.

Conclusie

Achter het ‘guitige’ gezicht van de iX schuilt ongetwijfeld een van de beste elektrische SUV’s van dit moment. Maar ook een van de duurste: de xDrive 50 kost 97.950€.

BMW iX 2021

BMW iX xDrive 50: technische fiche

Motor: dubbel, elektrisch, 385kW, 765Nm

Koppel: 350 Nm

Aandrijving: naar de vier wielen

Versnellingsbak: automaat, 1 verhouding

L / l / h (mm): 4.953 / 1.967 / 1.696

Leeggewicht (kg): 2.510

Koffervolume (l): 500

Batterij (kWh netto): 105,2

Rijbereik WLTP (km): 630

0-100 km/u (sec): 4,6

Topsnelheid: 200 km/u

Gem. verbruik: 19,8-23 kWh/100km

Prijs: 97.950€ BTWi

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook