De SUV-coupés op basis van het elektrische MEB-platform van de Volkswagen-groep, zoals de Volkswagen ID.5, Audi Q4 e-tron Sportback en Skoda Enyaq Coupé, deden ons perplex staan toen we ze konden testen. Ze hebben een (te) conservatief uiterlijk, zijn eerlijk gezegd niet erg communicatief en bieden geen onvergetelijke rijervaring, ondanks enkele onmiskenbare technische kwaliteiten. We waren zeker niet de enige met deze opmerkingen. Blijkbaar is er rekening mee gehouden bij het ontwerp van de Cupra Tavascan, het tweede echt specifieke model van het Spaanse merk dat vooral de nadruk legt op uiterlijk en prestaties.
Op het eerste vlak heeft Cupra alles uit de kast gehaald met een bijzonder agressief design met een korte, scherpe voorkant, een motorkap met verschillende ribbels, contrasterende grijze delen, koperen details, enorme 21-duimsvelgen op de VZ-versie, vlakke handgrepen die in de deuren zijn geïntegreerd, een opvallende lichtsignatuur aan de achterkant met het merklogo in het midden en krachtige lijnen in de achtervleugels. Het resultaat is gedurfd en karaktervol. Je ziet niet direct dat deze SUV-coupé 4,64 m lang is.
Uniek dashboard
Een aangename verrassing is de royale binnenruimte, ook op de achterste plaatsen, ondanks het schuine dak. Ook de bagageruimte van 540 liter is aanzienlijk. Net als bij het koetswerk hebben de ontwerpers van de Cupra zich ook binnenin laten gaan, met originele 3D-materialen en een uniek Y-vormig dashboard. Opnieuw overheerst een fris gevoel dat meer dan welkom is en echt ontbreekt bij de andere elektrische SUV’s van de Volkswagen-groep. De styling is zo complex en ongezien in andere modellen dat het voelt alsof je in een concept car zit.
Advertentie – lees hieronder verder
Een meer dan eervolle vermelding verdienen de voorzetels, die goed ondersteunen en bijzonder comfortabel zijn. Voorts zijn er dezelfde bedieningselementen en hetzelfde centrale scherm (15 duim) als in andere elektrische wagens van de groep. Helaas zijn er ook aanraakgevoelige bedieningselementen die niet altijd gemakkelijk te bedienen zijn, wat afbreuk doet aan de algemene ergonomie van deze auto. De interieurverlichting is bijzonder geslaagd en accentueert de bijzondere sfeer vanbinnen.
Eindelijk dynamischer
In de VZ-topversie is de Cupra Tavascan uitgerust met twee elektromotoren (286 pk achteraan en 108 pk vooraan) die samen 340 pk ontwikkelen. Ze worden gevoed door een batterij van 77 kW, waardoor het rijbereik volgens de WLTP-cyclus 522 km bedraagt. Je hoeft niet veel kilometers met de auto gereden te hebben om te beseffen dat Cupra uitstekend werk heeft geleverd met deze auto. Terwijl de acceleratie heel behoorlijk is (van 0 naar 100 km/u in 5,6 seconden), is de Tavascan merkbaar dynamisch dankzij de afstelling van het onderstel, waardoor hij ondanks zijn aanzienlijke gewicht efficiënt blijkt in bochten, zonder te hard te zijn.
De Spanjaard, die het typische gevoel van een achterwielaandrijver biedt omdat de motor achterin krachtiger is dan voorin, wordt in toom gehouden door de elektronica. Die blijft altijd alert, zelfs als je de auto tot het uiterste probeert te drijven. Een andere voorziening die de dynamiek van de Tavascan vergroot, is de stuurbekrachtiging met variabele overbrengingsverhouding, die de wendbaarheid enorm verbetert. Al met al is het echt een plezier om met de Tavascan te rijden, in tegenstelling tot de andere elektrische SUV’s van de Volkswagen-groep die we al getest hebben.
Het stroomverbruik is heel behoorlijk, met een gemiddelde van 18 kWh/100 km op een gemengd parcours, wat betekent dat hij iets meer dan 400 km kan afleggen met een volle batterijlading, zonder dat je met de verschillende rijmodi hoeft te spelen. In de Range-modus kun je het resultaat nog verbeteren zonder al te veel prestaties op te offeren.
Conclusie
Hoewel hij misschien niet iedereen bekoort door zijn atypische uiterlijk, biedt de Cupra Tavascan veel meer dan zijn Volkswagen-broers. Hij is origineler en aantrekkelijker. Dankzij zijn dynamiek is de Tavascan erg interessant om mee te rijden. Met een prijs vanaf 76.200 euro is de VZ-versie niet goedkoop, maar dat is de prijs die je betaalt om te profiteren van zijn charmes, die niet zo gemakkelijk vindt bij de concurrentie.
De Cupra Tavascan VZ in cijfers
Motor: 2 elektromotoren, 340 pk en 679 Nm, lithium-ionbatterij
Aandrijving: op de vier wielen
Versnellingsbak: automaat met enkele verhouding
L/b/h (mm): 4.644/1.861/1.597
Leeggewicht (kg): 2.178
Koffervolume (l): 540
Batterij (kWh): 77
0 tot 100 km/u (sec): 5,6
Topsnelheid (km/u): 180 km/h
Rijbereik (WLTP, km): 522
Verbruik (WLTP, kWh/100 km): 16,5 tot 16,8
CO2: 0 g/km
Prijs: 76.200 euro
BIV: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 61,50 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 97,68 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro
- Origineel uiterlijk
- Algemene dynamiek
- Aangenaam interieur
- Beperkt verbruik
- Bedenkelijke ergonomie
- Remmen met weinig bijtkracht
- Hoge prijs
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be