De Honda Civic was ooit een bestseller in Europa, maar is de jongste jaren zo discreet geworden dat je hem bijna zou vergeten. Hij werd het slachtoffer van de grote concurrentie en de SUV-trend. Nochtans heeft hij zijn laatste woord nog niet gezegd. Recent werd de elfde generatie gelanceerd in Europa. Esthetisch heeft Honda op veilig gespeeld om geen revolutie uit te lokken. De nieuwe Civic heeft een lagere gordellijn, waardoor het glasoppervlak aanzienlijk toenam.
De hoeken zijn meer uitgesproken dan vroeger, terwijl de meer verticale voorruit 5 cm verder naar achteren staat. De Japanner won aan elegantie en sportiviteit, waardoor hij meer ‘premium’ is dan vroeger. Het resultaat is leuk, al lijkt de stijl van de nieuwe Civic nog iets te braaf om louter met zijn fysieke verschijning veel volk te lokken op het oude continent.
Keuze voor eenvoud
Honda bouwde een reputatie op met zijn interieurs in ‘mangastijl’, maar evolueert nu richting meer soberheid. Weg zijn de flamboyante stijl en niet altijd optimale ergonomie, nu is het tijd voor de rationele aanpak en dat is goed. Het lagere dashboard is eenvoudiger en slanker. De Honda-ontwerpers installeerden over de volledige breedte een honingraatrooster dat de ventilatieopeningen verbergt. Het vormt ook de splitsing tussen het bovenste en onderste deel van het dashboard, met in het midden de (fysieke) bedieningselementen van de airconditioning.
Advertentie – lees hieronder verder
De instrumenten werden toevertrouwd aan een scherm van 10,2 inch en zijn goed leesbaar. Het multimediasysteem beschikt daarentegen over een centraal scherm van 9 inch waarvan de interface wat verouderd is. Tot slot zorgt een middenconsole met veel opbergruimte ervoor dat je je zakken kunt legen.
Alleen als hybride
Bijzonder aan deze Civic van de nieuwste generatie is dat hij alleen wordt aangeboden met een hybridesysteem dat bestaat uit een tweeliter benzinemotor die werkt volgens de Atkinson-cyclus, gekoppeld aan twee elektrische aandrijfgroepen. Het geheel ontwikkelt het vermogen van 184 pk en 315 Nm koppel. Origineel aan dit systeem is dat de ene elektromotor als generator dient en een kleine batterij van 1,05 kWh aandrijft. De andere drijft de wielen aan op momenten dat het gaspedaal weinig gebruikt wordt of bij lage snelheid. De Civic heeft geen conventionele versnellingsbak en heeft een vaste overbrengingsverhouding die wordt ingeschakeld wanneer de verbrandingsmotor het overneemt van de elektromotor.
Om het moleneffect zoals bij veel hybrides van Toyota te voorkomen, heeft Honda een behoorlijk indrukwekkende oplossing bedacht. Een kleine elektromotor laat het toerental van de tweeliter variëren en simuleert het schakelen. Tijdens het rijden zou je denken dat de auto schakelt, maar helaas overdrijft het systeem soms door de mechaniek te fel te laten klinken tijdens stevige acceleraties. De echte krachttoer is dat Honda een vrij licht hybridesysteem heeft ontwikkeld. De batterij weegt bijvoorbeeld maar 36 kg. Dat is veel minder dan het meergewicht van een plug-inhybride of elektrische auto.
Verrassend vinnig
Tijdens het rijden verrast de Civic het meest. Enerzijds omdat de hybride aandrijving zeker niet zo zwak is als bij de concurrentie. Hij klimt zo stevig in de toeren dat je je bijna in een Civic 16i16 uit het begin van de jaren negentig waant. Dankzij zijn genereuze koppel heeft deze Honda altijd genoeg ademruimte, wat het motortalent illustreert dat het merk zo succesvol heeft gemaakt. Na meer dan een decennium auto’s die vaak karakter misten (we hebben het natuurlijk niet over de Civic Type R), is deze hybride Civic heerlijk om in te rijden.
Het moet gezegd dat het onderstel grondig onder handen werd genomen, wat zorgt voor een grote rijprecisie en doet vergeten dat deze auto 1.533 kg weegt. De besturing is nauwkeurig (zonder te overdrijven) en de voortrein konden we niet op fouten betrappen. Voeg daar nog de niet te harde ophanging aan toe en je krijgt een zeer leuke cocktail. Om een redelijk verbruik te halen, moet je het wel wat rustiger aan doen. Bij normale snelheden is het mogelijk om onder de grens van 6 l/100 km te blijven.
Conclusie
Laat je niet misleiden door het uiterlijk, je moet met deze Civic rijden om hem ten volle te waarderen. Met zijn ingenieuze en vlotte motor schenkt hij zijn bestuurder veel plezier. De Civic is degelijk afgewerkt en goed uitgerust. Hij beschikt over veel troeven om de balans in zijn voordeel te laten overhellen. Een echte Honda dus, zoals we het graag hebben.
De Honda Civic Hybrid (e:HEV) in cijfers
Motor: hybride: tweeliter benzinemotor + twee elektromotoren; 184 pk en 315 Nm
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: automaat met 1 verhouding
L/b/h (mm): 4.551/1.802/1.408
Leeggewicht (kg): 1.533
Koffervolume (l): 410 tot 1.220
Tankinhoud (l): 40
0 tot 100 km/u (sec.): 7,8
Topsnelheid: 180 km/u
WLTP-verbruik: 4,7 l/100 km
CO2: 108 g/km
Prijs: 31.790 euro
Belasting op inverkeerstelling (BIV): Vlaanderen: €83,39, Wallonië en Brussel: €867
Verkeersbelasting: Vlaanderen: €353,33, Wallonië en Brussel: €486,02
Ecomalus Wallonië: €0
- Combinatie motor/onderstel
- Eenvoudige en doeltreffende presentatie
- Beperkt verbruik
- Soms te luidruchtige benzinemotor
- Multimediasysteem een beetje verouderd
- Imago?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be