TEST Kia Sorento PHEV: Met of zonder stekker?

Een paar maanden geleden maakten we kennis met de nieuwe Kia Sorento als zeer overtuigende hybride. Maar wat geeft dat met een stekker eraan?

7 / 10
Gepubliceerd op 27 juli 2021
Leestijd : 2 min

Deel

TEST Kia Sorento PHEV: Met of zonder stekker?

Ter herinnering, we hielden van bijna alles aan de nieuwe Sorento hybride. Van zijn strakke look over zijn interieur dat net zo overtuigend is als het koetswerk (wat niet altijd het geval is bij Kia), tot zijn ruimteaanbod, zijn algemeen comfort, zijn technologisch niveau (inclusief enkele snufjes die meestal alleen in de Duitse premiums te vinden zijn), en vooral de onverwachte efficiëntie van zijn klassieke hybride systeem. We noteerden namelijk 5,6l/100 km in het stadsverkeer en amper 8l/100 km op de snelweg, wat meer dan behoorlijk is voor een kanjer in dit segment.

Geen toegevingen

kia_sorento_plug-in_hybrid_2021_test_opladen_charger

Hier is dan de Sorento PHEV, waarvan de aandrijving nog steeds is gebaseerd op de 1.6 benzine met 180 pk, maar dit keer gekoppeld aan een krachtigere elektromotor (totaal: 265pk) en grotere batterijen. Kia kondigt een gemiddeld elektrisch rijbereik van 56 km aan, of zelfs 70 enkel in de stad. Het goede nieuws voor de gezinnen is dat de grotere batterijen geen praktische toegevingen vragen, omdat de 7 zitplaatsen en de kolossale koffer nog altijd behouden blijven, wat zeldzaam is bij de plug-ins.

kia_sorento_plug-in_hybrid_2021_test_koffer-coffre

Advertentie – lees hieronder verder

Uiteraard bleef ook het algemene comfort intact en verhoogde het zelfs een beetje door de vele stille elektrische kilometers die kunnen worden afgelegd. Veel kilometers?

Wel…

De energiebalans van de Sorento PHEV varieert sterk naargelang de rijomstandigheden. Op een parcours met 30% snelweg en 70% stad, haalden we 60 km uit de batterijen, wat correct is, zonder uit te blinken. Vervolgens werden de volgende 60 km afgelegd zonder op te laden, in hybride modus, en over in totaal 120 km kwamen we uit op een gemiddelde van 4,1l/100km. Nogmaals, dit is acceptabel maar er zijn efficiëntere plug-insystemen. Tot slot, op de snelweg, waar de 170 kg extra tegenover de ‘gewone hybride’ Sorento zich duidelijk liet voelen: 9l/100km, als we het rustig aan deden.

kia_sorento_plug-in_hybrid_2021_test_interieur

Conclusie

De troef van de Sorento is dat hij één van de weinige PHEV’s met 7 plaatsen op de markt is. Maar voordat je hem verkiest boven zijn gewone hybride broer, denk je beter even na over het gebruik om er zeker van te zijn dat je die 7.000 euro extra zal terugverdienen.

kia_sorento_plug-in_hybrid_2021_test_3

Kia Sorento PHEV: technische fiche

Motor: 4-cilinder, benzine, plug-in hybride, 1.598cc ; 265pk ; 350Nm.

Aandrijving: naar de 4 wielen

Versnellingsbak: automaat 8 verhoudingen

L/b/h (mm): 4.810/1.900/1.695

Leeggewicht (kg): 1.910

Koffervolume (l): 809 – 1.988

Tank (l): 67

0-100 km/u (sec.): 8,7

Prijs: 55.590 € BTWi

Vermogen: 265 pk

Topsnelheid: 193 km/h

Gem. verbruik: 1,8 l/100km

CO2: 39 g/km

Voor
  • Charismatische SUV
  • Stijlvol en hoogwaardig interieur
  • Technologisch niveau
  • Weinig concurrentie (7 plaatsen, koffer)
Cons
  • Matige energiebalans
  • 7.000 euro duurder dan gewone hybride

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Laurent Zilli Onafhankelijke schrijf- en redactieprofessional

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Kia voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

Deze week 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.