Autotests

TEST Kia Sorento PHEV: Met of zonder stekker?

Een paar maanden geleden maakten we kennis met de nieuwe Kia Sorento als zeer overtuigende hybride. Maar wat geeft dat met een stekker eraan?

Laurent Zilli Laurent Zilli | Gepubliceerd op 27 jul. 2021 | Leestijd: 4 min

Ter herinnering, we hielden van bijna alles aan de nieuwe Sorento hybride. Van zijn strakke look over zijn interieur dat net zo overtuigend is als het koetswerk (wat niet altijd het geval is bij Kia), tot zijn ruimteaanbod, zijn algemeen comfort, zijn technologisch niveau (inclusief enkele snufjes die meestal alleen in de Duitse premiums te vinden zijn), en vooral de onverwachte efficiëntie van zijn klassieke hybride systeem. We noteerden namelijk 5,6l/100 km in het stadsverkeer en amper 8l/100 km op de snelweg, wat meer dan behoorlijk is voor een kanjer in dit segment.

Geen toegevingen

Kia Sorento PHEV

Advertentie – lees hieronder verder

Hier is dan de Sorento PHEV, waarvan de aandrijving nog steeds is gebaseerd op de 1.6 benzine met 180 pk, maar dit keer gekoppeld aan een krachtigere elektromotor (totaal: 265pk) en grotere batterijen. Kia kondigt een gemiddeld elektrisch rijbereik van 56 km aan, of zelfs 70 enkel in de stad. Het goede nieuws voor de gezinnen is dat de grotere batterijen geen praktische toegevingen vragen, omdat de 7 zitplaatsen en de kolossale koffer nog altijd behouden blijven, wat zeldzaam is bij de plug-ins.

Kia Sorento PHEV koffer coffre

Uiteraard bleef ook het algemene comfort intact en verhoogde het zelfs een beetje door de vele stille elektrische kilometers die kunnen worden afgelegd. Veel kilometers?

Wel…

De energiebalans van de Sorento PHEV varieert sterk naargelang de rijomstandigheden. Op een parcours met 30% snelweg en 70% stad, haalden we 60 km uit de batterijen, wat correct is, zonder uit te blinken. Vervolgens werden de volgende 60 km afgelegd zonder op te laden, in hybride modus, en over in totaal 120 km kwamen we uit op een gemiddelde van 4,1l/100km. Nogmaals, dit is acceptabel maar er zijn efficiëntere plug-insystemen. Tot slot, op de snelweg, waar de 170 kg extra tegenover de ‘gewone hybride’ Sorento zich duidelijk liet voelen: 9l/100km, als we het rustig aan deden.

Kia Sorento PHEV interieur

Conclusie

De troef van de Sorento is dat hij één van de weinige PHEV’s met 7 plaatsen op de markt is. Maar voordat je hem verkiest boven zijn gewone hybride broer, denk je beter even na over het gebruik om er zeker van te zijn dat je die 7.000 euro extra zal terugverdienen.

Kia Sorento PHEV 2021

Kia Sorento PHEV: technische fiche

Motor: 4-cilinder, benzine, plug-in hybride, 1.598cc ; 265pk ; 350Nm.

Aandrijving: naar de 4 wielen

Versnellingsbak: automaat 8 verhoudingen

L/b/h (mm): 4.810/1.900/1.695

Leeggewicht (kg): 1.910

Koffervolume (l): 809 – 1.988

Tank (l): 67

0-100 km/u (sec.): 8,7

Prijs: 55.590 € BTWi

Vermogen: 265 pk

Topsnelheid: 193 km/h

Gem. verbruik: 1,8 l/100km

CO2: 39 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Score van de redactie

Pluspunten

  • Charismatische SUV
  • Stijlvol en hoogwaardig interieur
  • Technologisch niveau
  • Weinig concurrentie (7 plaatsen, koffer)

Minpunten

  • Matige energiebalans
  • 7.000 euro duurder dan gewone hybride

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon