Wat de meeste mensen niet weten, is dat de Subaru XV technisch identiek is aan de Impreza, het meest iconische model van het Japanse merk. Meteen goed nieuws dus, want van laatstgenoemde weet iedereen die wat van auto’s kent dat het een topper betreft, zowel inzake betrouwbaarheid als wat zijn capaciteiten op én naast het asfalt betreft. De XV heeft zelfs nog straffere kaarten in handen dan de Impreza (lees hier ons testverslag), al is het maar omdat hij over een grotere bodemvrijheid beschikt, groter nog dan die van concurenten zoals de VW T-Roc, de Mazda CX-5 en de meest verkochte SUV in België, de Volvo XC40. Kortom, Subaru wil dat zijn klanten met de XV terreinen kan verkennen die je met andere modellen maar beter vermijdt.
Is de constructeur in die opzet geslaagd?
Jazeker, met vlag en wimpel bovendien, want een stevige rit op een modderig parcours vol diepe putten en waar zeer weinig SUV’s ongeschonden door zouden geraken, bleek een koud kunstje voor onze testwagen, en dit tot grote verbazing van een heleboel passanten die ons bijna gek verklaarden dat we een gloednieuwe auto zo aan het martelen waren. Of daar leek het toch op, want de (zéér) hobbelige rit was alles behalve een marteling, niet voor de inzittenden – de baby aan boord werd zelfs niet uit zijn slaap gehaald – en evenmin voor de auto. Ondergetekende kon de grijns niet van zijn gezicht wassen. Wisten de talloze wandelaars veel dat deze cross-over in de eerste plaats een zeer capabele 4×4 is en dan pas een hippe SUV. Sinds die ongewone ‘ontmoeting’ wel, daar bestaat geen twijfel over.
Advertentie – lees hieronder verder
Maar dat niet alleen…
De XV is dus een alleskunner, zowel naast als op een verharde ondergrond. Zijn laag zwaartepunt in combinatie met de legendarische vierwielaandrijving levert een uitstekend weggedrag op, weer of geen weer. Als passagier merk je er amper wat van als de weergoden slechtgezind zijn, want je zit hoog en droog, maar ook niet té hoog. We spreken hier immers over een relatief compacte wagen, met als voordeel dat hij zich gemakkelijk overal laat parkeren. Andere pluspunten: de uitstekende bouwkwaliteit, eigen aan elke Subaru, en zijn immer robuuste krachtbron die je simpelweg niet stuk krijgt.
Welke?
Onder de kap van de XV e-Boxer ligt de 2-liter viercilinder die we al kenden uit de Impreza en de Forester (lees hier ons testverslag), 150 pk sterk en bijgestaan door een kleine, net geen 17 pk sterke elektromotor die op zijn beurt aan een minieme batterij is gepaard die je niet extern kan opladen. Slecht nieuws? Niet bepaald, want je bent nooit met dood gewicht onderweg, in tegenstelling tot veel plug-in hybrides die zich niet dagelijks aan de stekker laten hangen, en dat zijn er héél veel. Subaru spreekt van een milde hybride, en stelt zich zo zeer bescheiden op want dit is wellicht de minst ‘milde’ van allemaal. De aandrijflijn laat immers effectief toe om 100% emissieloos te rijden, een uitzondering op de regel bij milde hybrides, ook al blijft de elektrische autonomie beperkt tot enkele kilometers. Toegegeven, qua verbruik zijn er die op papier beter doen, maar ook hier weer is dat omdat Subaru zijn trouwe klantenbestand niet in de luren wil leggen. Voor wie het echt rustig aan doet, is het aangekondigde verbruik van 7,9l/100km (180 g/km CO2) haalbaar.
Conclusie
De Subaru XV e-Boxer is een no-nonsense SUV die meer kan dan het gemiddelde model. Het is niet de meest zuinige auto op de markt, en dat pretendeert het merk ook helemaal niet, maar wel een van de meest capabele. Bovendien blijft Subaru zoals vanouds inzetten op kwaliteit, robuustheid en betrouwbaarheid, met als gevolg dat je met een gerust hart een bestelbon kan ondertekenen. Zoals de titel aangeeft, wordt dit model onterecht zwaar onderschat.
Meer info op de website van Subaru België
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be