Na Renault met de Arkana is VW de tweede algemene constructeur die dit concept dat tot nu toe alleen voor premiums was voorbestemd naar een breder publiek brengt: de SUV-coupé. Maar terwijl topklasse SUV-coupés verbluffende prestaties kunnen leveren (Porsche Cayenne, BMW X6M, enz.), is de verpakking van de populaire kleine broertjes niet noodzakelijk een garantie voor zo’n sportieve prestaties. Als ik bijvoorbeeld een leren motorjas draag omdat het stijlvol is, betekent dit niet per se dat ik meer dan een Vespa de baas kan.
Op dezelfde manier bereidt niet iedereen die sneakers draagt zich voor op de 20 km van Brussel. Bovendien zijn de meeste sneakers die we voor de look kopen niet ontworpen voor het beoefenen van echte sportactiviteiten. Dit is het verschil tussen echte sportkleding van Decathlon en sportkleding van H&M. Dus als je de Taigo bij een van deze merken zou moeten kopen, zou het bij de tweede zijn. Snap je waar we naartoe willen …
De juiste keuze maken
Toch ziet de Taigo er geweldig uit, zonder de VW-designcodes te verbreken. We houden van zijn zelfzekere look, zeker met de lichtstrook die over de hele grille vooraan loopt (op sommige versies). We houden ook van zijn vloeiend profiel, zijn sterke schouders en de lichtsignatuur van de achterlichtblokken.
Advertentie – lees hieronder verder
De proporties zijn gewoon correct. Noteer dat de Taigo iets langer en iets lager is dan de bestseller van het merk, de T-Roc. Het staat dus iets ‘steviger’ op de weg. Laten we duidelijk zijn, dit is niet het designstuk van het decennium, maar het is een voertuig dat helemaal niet onaangenaam is om naar te kijken. Er is echter een essentiële voorwaarde om een coole Taigo te bekomen: kies de juiste kleur, omdat het ontwerp geen discretie verdraagt. In rood of wit, is het een schot in de roos. Zwart kan eveneens. Maar grijs is een afknapper. Als je de Taigo voor zijn uiterlijk kiest, moet je er voluit voor gaan, anders maak je er een onzichtbaar voertuig van. En we weten waarover we het hebben, want VW had de Taigo in alle beschikbare tinten verzameld tijdens de testritten. Helaas zijn verwachtingen van de constructeur dat de meeste Taigo’s toch in het grijs besteld zullen worden…
Beknibbelen
Dat sportieve gevoel verdwijnt meteen als je aan boord komt. Het interieur is sober en functioneel, in de puurste VW-stijl. Hier merken we waar de constructeur heeft beknibbeld om behoorlijk concurrentiële tarieven te kunnen aanbieden. Want hoewel hij groter is dan de T-Roc, valt de Taigo toch iets goedkoper uit met een vergelijkbare motor en uitrusting.
Inderdaad de uitrusting. Vanaf de basisversie is een eenvoudige versie van de Digital Cockpit voorzien en een DAB multimediasysteem, zonder GPS maar met geconnecteerde functies en een klein scherm van een goede 6”. Er is ook een manuele airco, rijhulpmiddelen zoals active lane keeping assist, en iets dat ook de Toyota Yaris Cross als enige andere niet-premium auto standaard krijgt: een centrale airbag tussen de voorste inzittenden. Kortom, de basisprijs van 24.215 euro is zeer correct, waarbij we enkel opmerken dat ook eenvoudige parkeersensoren optioneel zijn. In ruil daarvoor moet je de harde, niet echt flatterend kunststoffen accepteren, behalve aan de bovenkant van het dashboard.
Dan blijft er nog te zeggen dat de Taigo een meer dan behoorlijke interieurruimte biedt, ook achterin voor volwassenen, en een koffer die geen records breekt, maar wel volstaat voor een klein gezin.
Rustig
Nu komen we tot wat aangeeft dat de Taigo een sportieve uitstraling zonder meer heeft: de aandrijving. VW zal alleen benzinemotoren voorzien, met de 95- en 110 pk-versies van de driecilinder 1-liter en de 1.5 TSI met 150 pk. Een palet dat van basic naar vrij leuk gaat. En neen, er komt geen diesel, geen hybride of zelfs een CNG-versie. En dat terwijl de Taigo toch een aangepast platform van de Polo overneemt, die wel een aardgasversie heeft.
We probeerden de ‘kern’ van het aanbod uit, namelijk de 1.0 TSI 110pk gekoppeld aan een DSG zevenversnellingsbak. En wat je al tussen de regels had gelezen, klopt: de Taigo koestert geen dynamische ambities. Aan de andere kant verzekert hij een vrij goed comfort, zowel met de uiterst aangename stoelen als met de zeer goed gekalibreerde demping. Nog een iets betere geluidsisolatie en het was perfect geweest. Tenslotte is het algemene gedrag gezond, veilig en aangenaam.
Conclusie
Hier hebben we een voertuig in handen dat de basiswaarden van VW heel goed vertegenwoordigt. Het is een uitstekende soldaat die rigoureus doet wat er van hem wordt gevraagd, terwijl hij ook het imago verzorgt.
Volkswagen Taigo 1.0 TSI 110 DSG: technische fiche
Motor: driecilinder, turbo, benzine, 999cc ; 110pk bij 5.000 t/min ; 250 Nm bij 1.500-3.500 t/min.
Aandrijving: naar de voorwielen
Versnellingsbak: automaat met dubbele koppeling, 7 verhoudingen
L/B/H (mm): 4.226/1.757/1.515
Leeggewicht (kg): 1.260
Koffervolume (l): 440 – 1.222
Tank (l): 40
0-100 km/u (sec.): 10,9
Prijs: 25.065 € BTWi
Vermogen: 110 pk
Topsnelheid: 191 km/u
Gem.verbruik: 5,8 l/100km (WLTP)
CO2: 133 g/km
Andere motorisaties :
1.0 TSI 95 : 95pk ; 5,4l/100 km ; 183km/u ; 25.215 € BTWi
1.5 TSI 150 : 150pk ; 6,1 l/100 km ; 212 km/u ; 31.120 € BTWi
- Hyper concurrentiële tarieven
- Verhouding kwaliteit-prijs
- Algemeen comfort
- Echte break
- Niet de fun van een Italiaan
- Alleen 5-versnellingsbak (benzine)
- Iets teleurstellend verbruik
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be