In vlootland België draait de verkoop van Mercedes als een tierelier, met een marktaandeel van liefst meer dan 7% en een vierde plaats in de inschrijvingscijfers. Al zal de eerste plaats van BMW en de derde van Audi in Stuttgart allicht toch ook wel de ogen uit steken.
Hoe dan ook wil das Haus op Europa’s grootste autosalon vooral de breedte van zijn gamma etaleren, met een inmiddels uitgebreid elektrisch aanbod, afgewisseld met klassiekers en hier en daar een stuk speelgoed voor de superrijken.
Zoals de Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series, die voor het eerst in ons land te zien is. Met héél veel Maybach-logo’s, voor zij die graag aan de hele wereld laten zien dat er genoeg op de (crypto)rekening staat. Wie ze wil tellen heeft vele vingers van doen.
Advertentie – lees hieronder verder
Nieuwe CLA
Een bijzondere nieuwigheid is de elektrische CLA. Die wordt pas later dit jaar echt onthuld, maar Mercedes toont in Brussel wel een gecamoufleerde versie. Een lepe manier om alvast wat aandacht te vangen. Hij is echter het monsteren waard, want de Duitser ballen een pak kunde en innovatie in deze nieuwe EV.
Hij draait op 800 volt, waardoor hij in 10 minuten meer dan 300 kilometer aan bereik moet kunnen snelladen. Het koetswerk is bovendien zodanig gestroomlijnd dat hij, ook met dank aan een tweetrapsautomaat, erg zuinig zou moeten zijn op de snelweg. Mercedes noemt een normverbruik van 12 kWh/100 km, wat erg laag is. Benieuwd hoe het in de praktijk gaat zijn.
Van A tot V
In totaal zet de Duitse autobouwer 22 auto’s neer op de Heizelvloer. Waaronder het elektrische EQ-gamma, van de EQA en EQB over de EQE en EQS tot de EQT en EQV.
Daarbij hoort ook de spectaculaire G 580 EQ Technology, de spectaculaire stroomversie van de G-Klasse. Met liefst 4 elektromotoren, één voor elk wiel, in totaal goed voor 587 pk en 1.164 newtonmeter. Daarmee kan hij staand rondjes rond zijn as draaien, al is niet bekend of de standhouder dat ook gaat demonstreren, maar de G zal in een andere zaal wel een 5 meter hoge stelling beklimmen, met een hellingsgraad van 45 graden.
Betaalbaar, tussen aanhalingstekens
Voor wie geen trek heeft in stekkerauto’s, zijn er ook voldoende klassieke modellen op de afspraak. Zoals de A 180, met een prijs van zo’n 35.000 euro een van de minst dure Mercedessen (op de T-Klasse na). Ook de C-Klasse en E-Klasse zijn paraat, net als de GLC, al dan niet in Coupé-vorm.
Opvallend: de Stuttgarters parkeren géén S-Klasse op het tapijt. Neemt hij teveel plaats in, of is de klassieke limousinemarkt simpelweg te klein geworden om die moeite te getroosten? Even opvallend: de EQS draagt nu wél weer een staande ster op de snuit. Een toegeving voor voormalige ‘Sonderklasse’-bezitters die elektrisch zijn gaan rijden en iets misten?
AMG en Maybach
Niet dat er geen duurder tuig te vinden zal zijn ten huize Mercedes. Zoals de EQS SUV met Maybach-tooi, goed voor meer dan 650 elektrische pk’s en een prijs van boven de 200.000 euro.
AMG-liefhebbers treffen er dan weer een GT, GLE, CLE en E Break, al dan niet met hybride aandrijving.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be