Citroën heeft de C4 hatchback en zijn cross-overbroertje C4 X een flinke opfrisbeurt gegeven. Beide modellen, die het grote publiek kan bezichtigen op het Autosalon van Parijs 2024, krijgen niet alleen een nieuw uiterlijk maar ook enkele updates onder de motorkap.
De opvallende facelift van de C4-reeks brengt meer rechte lijnen en een strakkere stijl, geïnspireerd op die extravagante ecoridder, de concept Oli, uit 2022. Het front van de C4 draagt nu scherpere lichtsignaturen en het nieuwe Citroënlogo dat vetjes knipoogt naar het originele embleem uit 1919. Ook de achterlichten kregen een update, waarbij rechte lijnen domineren, hoewel de basisvorm behouden blijft. Binnenin zijn de veranderingen subtieler. De C4 krijgt een opgefrist infotainmentsysteem met een aanraakscherm van 10 duim en een digitaal instrumentenpaneel van 7 duim. Daarnaast zijn de Advanced Comfort-stoelen, een uithangbord voor Citroën, verder verbeterd met 15 millimeter dikker schuim, voor nog meer comfort tijdens het rijden.
Alleen nog maar automaat
Een belangrijke wijziging in het motorengamma is de introductie van een nieuwe 99 pk sterke 1,2 liter-benzinemotor met mildehybridetechnologie, gekoppeld aan een zestrapsautomaat. Deze vervangt de eerdere 1.2 met 99 pk en handgeschakelde versnellingsbak, waardoor de C4 nu altijd een automaat tussen de voorste stoelen heeft. De milde hybride is ook beschikbaar in een 134pk-variant en is altijd in staat om zachte snelheden en trage manoeuvres volelektrisch te volbrengen.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens Citroën is het systeem krachtig genoeg om de helft van de verplaatsingen elektrisch af te leggen, best een prestatie die vruchten afwerpt in het verbruik. Daarnaast blijft de ongeëlektrificeerde 128 pk sterke variant, weliswaar met achttrapsautomaat, in het gamma.
Voor wie elektrisch wil rijden, zijn er twee ë-C4-opties. De eerste heeft een 134 pk sterke elektromotor met een 50kWh-accu, goed voor een actieradius van 355 kilometer. De tweede, krachtigere versie, heeft een motor van 156 pk en een 54kWh-accu, wat het bereik verhoogt tot 415 kilometer. Beide modellen kunnen snelladen tot 100 kW, waarmee ze in minder dan 30 minuten van 20% naar 80% capaciteit kunnen herwinnen. Over diesel rept Citroën geen woord meer, we mogen er dus van uitgaan dat het doek definitief is gevallen voor de 1.5 BlueHDi.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be