Autosalon van Parijs 2024: Citroën C4 neemt afscheid van diesel en handbak

Op de vorige editie van het Autosalon van Parijs blonk Citroën nog uit in afwezigheid, deze keer zet het merk een zowat volledig vernieuwde line-up in de schijnwerpers. Kon niet op het appel ontbreken: een facelift van de C4 en zijn X-broertje. En je zal de nieuwe niet gauw verwisselen met de oude.

Gepubliceerd op 16 oktober 2024
Leestijd : 2 min

Deel

Autosalon van Parijs 2024: Citroën C4 neemt afscheid van diesel en handbak

Citroën heeft de C4 hatchback en zijn  cross-overbroertje C4 X een flinke opfrisbeurt gegeven. Beide modellen, die het grote publiek kan bezichtigen op het Autosalon van Parijs 2024, krijgen niet alleen een nieuw uiterlijk maar ook enkele updates onder de motorkap.

De opvallende facelift van de C4-reeks brengt meer rechte lijnen en een strakkere stijl, geïnspireerd op die extravagante ecoridder, de concept Oli, uit 2022. Het front van de C4 draagt nu scherpere lichtsignaturen en het nieuwe Citroënlogo dat vetjes knipoogt naar het originele embleem uit 1919. Ook de achterlichten kregen een update, waarbij rechte lijnen domineren, hoewel de basisvorm behouden blijft. Binnenin zijn de veranderingen subtieler. De C4 krijgt een opgefrist infotainmentsysteem met een aanraakscherm van 10 duim en  een digitaal instrumentenpaneel van 7 duim. Daarnaast zijn de Advanced Comfort-stoelen, een uithangbord voor Citroën, verder verbeterd met 15 millimeter dikker schuim, voor nog meer comfort tijdens het rijden.

Citroën-C4X-interieur

Alleen nog maar automaat

Een belangrijke wijziging in het motorengamma is de introductie van een nieuwe 99 pk sterke 1,2 liter-benzinemotor met mildehybridetechnologie, gekoppeld aan een zestrapsautomaat. Deze vervangt de eerdere 1.2 met 99 pk en handgeschakelde versnellingsbak, waardoor de C4 nu altijd een automaat tussen de voorste stoelen heeft. De milde hybride is ook beschikbaar in een 134pk-variant en is altijd in staat om zachte snelheden en trage manoeuvres volelektrisch te volbrengen.

Advertentie – lees hieronder verder

Volgens Citroën is het systeem krachtig genoeg om de helft van de verplaatsingen elektrisch af te leggen, best een prestatie die vruchten afwerpt in het verbruik. Daarnaast blijft de ongeëlektrificeerde 128 pk sterke variant, weliswaar met achttrapsautomaat, in het gamma.

Citroën-C4X-achterkant

Voor wie elektrisch wil rijden, zijn er twee ë-C4-opties. De eerste heeft een 134 pk sterke elektromotor met een 50kWh-accu, goed voor een actieradius van 355 kilometer. De tweede, krachtigere versie, heeft een motor van 156 pk en een 54kWh-accu, wat het bereik verhoogt tot 415 kilometer. Beide modellen kunnen snelladen tot 100 kW, waarmee ze in minder dan 30 minuten van 20% naar 80% capaciteit kunnen herwinnen. Over diesel rept Citroën geen woord meer, we mogen er dus van uitgaan dat het doek definitief is gevallen voor de 1.5 BlueHDi.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
51.876 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.876 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.