De huidige compacte klasse van Mercedes wordt helemaal herschikt, met de A- en B-Klasse als slachtoffers. In de plaats komt een elektrisch gamma met nog maar vier modellen op het nieuwe MMA-platform (Mercedes-Benz Modular Architecture): een vierdeurscoupé, een shooting brake en twee SUV’s. Voor de CLA, CLA Shooting Brake, EQA en EQB ziet Mercedes dus nog een toekomst, al valt nog te bezien onder welke modelnamen.
Elektrische hypermiler
De vierdeurscoupé verschijnt als eerste, in de loop van 2024. De Concept CLA Class geeft je nu al een goed idee van het design. Volgens Mercedes is dit prototype bijna productierijp. Opvallend zijn onder meer de ledlichten vooraan en achteraan met geïntegreerde ster, telkens verbonden met een ledstrook die doorloopt boven de wielkasten. Ook het glazen panoramadak is verlicht met sterretjes.
Een goede stroomlijn was prioritair. Mercedes noemt de Concept CLA Class zelfs ‘de nieuwe 1-liter-auto’ en een ‘elektrische hypermiler’. Het belooft een verbruik van circa 12 kWh/km en een WLTP-rijbereik van meer dan 750 km. Ook indrukwekkend is dat hij in 15 minuten elektriciteit voor 400 km kan laden aan een snellader van 250 kW met gelijkstroom. De Concept CLA Class kan trouwens ook elektriciteit leveren voor je huis of het stroomnet (bidirectioneel laden).
Advertentie – lees hieronder verder
Superscreen
Het interieur wordt gedomineerd door het MBUX Superscreen met miniledtechnologie en 3D-grafieken over de volle breedte van het dashboard. Feitelijk zijn dit drie doorlopende schermen in één aluminium behuizing. Een designhighlight zijn de turbineachtige ventilatieopeningen, die de interieurontwerpers als extra schermen in het Superscreen geïntegreerd hebben. Technisch gezien draait het systeem op het nieuwe Mercedes-Benz Operating System (MB.OS). Mercedes wil ook vooruitstrevend in qua materiaalgebruik, met onder andere sierdelen uit papier of vloermatten geweven van bamboevezel.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be