Autosalon

IAA 2023: Volkswagen zet GTI onder stroom

De GTI heeft ook in het elektrische tijdperk nog een plaats bij Volkswagen. Vandaag is het nog een concept, maar de beslissing is genomen: de ID. GTI Concept gaat in productie.

Robin Van den Bogaert | Gepubliceerd op 4 sep. 2023 | Leestijd: 4 min

Op de IAA in München toont Volkswagen de ID. GTI Concept, een sportieve hatchback die de GTI-legende voortzet. Als basis dient de ID. 2all, het prototype van een compacte elektrische stadswagen die vanaf 2025 voor ‘slechts’ 25.000 euro te koop is. De ID. GTI Concept is niet zomaar een stijloefening, want Volkswagen heeft de knoop al doorgehakt: hij gaat in productie.

Andreas Mindt, die onder meer al de eerste Tiguan en zevende generatie van de Golf tekende, is verantwoordelijk voor het design. “Met de ID. GTI Concept tonen we dat de GTI-filosofie een toekomst heeft bij Volkswagen. Naar mijn mening is de krachtige ID. 2all de perfecte basis voor een elektrische GTI. Ik had de GTI zelfs al in gedachten toen ik de ID. 2all voor het eerst op papier zette”, zegt de designdirecteur.

Advertentie – lees hieronder verder

Volkswagen ID. GTI Concept

‘Injection’ wordt ‘Intelligence’

De GTI is erg belangrijk geweest voor Volkswagen, een traditie die begon in 1976 met de eerste Golf GTI. Ook de ID. GTI Concept is een compacte, dagelijks bruikbare hot hatch (4.104 mm lang). De invulling van de drie bekende letters verandert nu wel. ‘Gran Turismo Injection’ evolueert naar ‘Gran Turismo Intelligence’.

In de grille – die hier natuurlijk gesloten is – mag het rode biesje niet ontbreken. Dat loopt over de volledige breedte onder de led-matrixkoplampen. Het Volkswagen-logo is verlicht in het wit. Dikke bumpers, een honingraatrooster, een grote achterspoiler, velgen van 20 duim: het geheel oogt zeer sportief. De ID. GTI Concept is 5 cm langer, 3 cm breder en 4 cm lager dan de ID. 2all waarop hij gebaseerd is.

Volkswagen ID. GTI Concept

GTI Experience Control

In het interieur keert het bekende golfbalontwerp van de pookknop uit de eerste GTI terug op de zogenaamde GTI Experience Control. Dat is een bedieningsunit op de middenconsole waarmee je het karakter van de auto kunt aanpassen via allerlei parameters, zoals de reactie van de aandrijving, de geluidservaring, het onderstel, de besturing of zelfs ‘gesimuleerde’ schakelpunten in de stijl van een historische Golf I GTI uit 1976 of Golf II GTI 16V uit 1986.

Behalve dat de vooras een elektronische zelfsper krijgt, geeft Volkswagen nog niet veel prijs over de onderliggende techniek. De klassieke ID. 2all is 226 pk sterk, deze GTI doet er ongetwijfeld nog een schep bovenop. Liefhebbers van deze elektrische GTI moeten echter nog enkele jaren geduld oefenen. Misschien wel tot 2026, als cadeau voor de vijftigste verjaardag van de eerste Golf GTI?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon