In Frankrijk willen verschillende grote steden SUV’s uit hun straten verjagen. Een strijd die des te verrassender is omdat dit type voertuigen nu goed is voor meer dan de helft van de verkoop van nieuwe auto’s. Onlangs deelde de burgemeester van Grenoble, Eric Piolle (Europe Ecologie Les Verts), zijn idee mee om SUV’s meer te laten betalen voor parkeren om het gebruik ervan te ontmoedigen. Volgens de man zouden SUV’s “ook de bevolking in gevaar brengen”.
Dit idee om SUV’s te vervolgen wordt ook door anderen gevolgd, vooral door de stad Parijs, waar David Belliard, verantwoordelijk voor transport, ook op Twitter uitlegde dat de aanwezigheid van deze voertuigen op de openbare weg “afwijkend” is en dat ze “zwaar en omvangrijk zijn, waardoor SUV’s ingaan tegen de aanpassing van de stad aan klimaatverandering”.
Lyon doet het
Toch zijn het niet Grenoble of Parijs die als de eerste deze maatregel tegen SUV’s gaan invoeren. Inderdaad, de stad Lyon heeft beslist om de parkeertarieven te differentiëren op basis van het gewicht en het type auto. Bezitters van een elektrische auto hoeven dus slechts 15 euro per maand te betalen, maar op voorwaarde dat het gewicht van deze auto niet hoger is dan 2,2 ton. Als dit gewicht wordt overschreden, loopt de rekening op tot 45 euro per maand. Over een jaar maakt dit een verschil van 360 euro!
Advertentie – lees hieronder verder
Voor wie nog in een thermische auto rijdt, zal de prijs van parkeren 30 euro per maand bedragen, opnieuw met een maximaal toegestane massa tussen de 1 ton en 1,75 ton. Plug-in hybride auto’s, die zwaarder zijn, genieten van een afwijking die een gewicht van 1,9 ton toestaat. Bij overschrijding stijgt de prijs ook naar 45 euro per maand.
Asociaal beleid?
Deze maatregel is vrij radicaal, maar je kunt je afvragen wat het sociale aspect ervan is. Want het lijkt voor de hand te liggen (nog meer in Frankrijk waar het bedrijfswagensysteem niet bestaat zoals hier) dat de elektrische auto’s vooral worden gekocht door mensen die het financieel ruimer hebben. Waarom dan mensen viseren die wellicht niet de middelen hebben om zich zo’n voertuig te veroorloven? De maatregelen in Lyon bepalen weliswaar dat gezinnen met meer dan drie kinderen die een groter voertuig nodig hebben, van een voordelig tarief kunnen genieten. Maar is dat niet beperkend?
In België leidde het idee van prijsdifferentiaties al tot stevige discussies. Maar zelfs de groep Écolo/Groen, die tegen SUV’s blijft, overweegt een dergelijke maatregel niet…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be