De overheden willen de zachte mobiliteit in en rond de steden bevorderen. En daarin neemt de fiets een cruciale plaats in om de burgers uit de auto te krijgen.
Meer fietsers op de weg, betekent echter dat er meer infrastructuur nodig is. In de eerste plaats fietspaden en die wegenwerken kosten natuurlijk ook veel geld. Vandaar dat er veel stemmen kwamen om ook hier de gebruiker te laten betalen door de invoering van een nieuwe fietsbelasting.
Fietstaks was er al in 19de eeuw
Zo’n fietsbelasting is eigenlijk niet nieuw. Oudere personen zullen wellicht nog het ‘fietsplaatje’ herinneren, dat tot begin jaren 90 verplicht aan je fiets moest hangen als bewijs dat deze fietsbelasting was voldoen. Het was een lange traditie die al vanaf… 1893 werd geheven.
Uiteindelijk werd ze geannuleerd omdat de kosten van de administratie errond hoger lagen dan de opbrengsten van deze taks. Die fietsplaatjes verschilden per provincie en per jaar van kleur en vorm en zijn nu zeer gegeerd bij verzamelaars.
Advertentie – lees hieronder verder
Toch is niet iedereen gewonnen voor zo’n nieuwe fietsbelasting, omdat ze weer een rem kan zetten op het gebruik van de fiets dat men net wil stimuleren. Bovendien heeft de burger wellicht zijn buik al vol van alle belastingen die hij nu reeds moet betalen, zodat een extra fietsbelasting echt niet gesmaakt zal worden.
Ook Brussels minister van mobiliteit Elke Van den Brandt is er tegen. “We moeten mensen vooral stimuleren om zich te voet of met de fiets te verplaatsen in de stad, terwijl een bijkomende belasting net het omgekeerde effect zal hebben”, verklaart zij. Ook het kostenplaatje voor de aanleg van nieuwe fietsinfrastructuur is volgens haar geen doorslaggevend argument om die taks in te voeren. “Het aanleggen van fietspaden is veel goedkoper dan gewone wegen voor automobilisten. In 2021 hadden we 7 miljoen euro nodig van het totale mobiliteitsbudget van Brussel om 40 km aan fietspaden aan te leggen”, stelt de minister.
Speedpedelecs hebben al nummerplaat
Toch is het idee van een fietsbelasting nog niet helemaal van de baan. Herinner dat speedpedelecs die maximum 45 km/u kunnen rijden, al sinds 2016 verplicht een kenteken moeten dragen en ingeschreven moeten zijn, waarvoor 45 euro wordt aangerekend. Als de massa fietsers verder toeneemt, kan ook hier een nieuwe fiscale melkkoe gevonden door een staat die in geldnood verkeert. Wordt vervolgd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be