Vanaf 1 januari 2025 moet Wallonië in principe een grote lage-emissiezone worden. Een status die het eigenlijk al in 2023 had moeten hebben, maar die datum werd uitgesteld vanwege een gestuntel over het niet publiceren van de uitvoeringsbesluiten.
Deze LEZ was inderdaad voorzien in het decreet van 17 januari 2019 rond de bestrijding van de luchtverontreiniging door het autoverkeer. In dit kader zullen voertuigen met een Euro 0, Euro 1, Euro 2 en Euro 3 norm niet meer kunnen rijden als ze jaarlijks meer dan 3.000 km afleggen.
Er wordt geen afwijking toegestaan, ook niet aan oldtimers (ook beperkt tot 3.000 km per jaar). En dat is nog niet alles: vanaf 1 januari 2026 mogen ook Euro 4 auto’s niet meer rijden, tenzij ze voor 2019 zijn aangeschaft.
Nog steeds geen uitvoeringsbesluit
De Belgische federatie van de mobiliteitssector maakt zich zorgen over de situatie in Wallonië. Want het lijkt erop dat de fameuze uitvoeringsbesluiten nog steeds niet geformaliseerd zijn. Maar als er niets is, betekent deze wet dat 24% van het Waalse wagenpark door dit verbod wordt getroffen, of 439.752 auto’s.
Advertentie – lees hieronder verder
Als dit het geval is, zou dat natuurlijk een ramp zijn, zowel financieel als voor de mobiliteit van de eigenaars van deze betrokken auto’s, die vaak niet over de middelen beschikken om hun auto’s te vervangen.
Traxio zegt dat het dan ook hoog tijd is om eraan te herinneren dat de Waalse overheid reageert. “De vraag die zich dus opdringt is of duizenden auto’s vanaf 1 januari 2025 uit het verkeer zullen worden geweerd in Wallonië. Er is ook geen sprake meer over de afwijking voorzien in het decreet die auto’s, uitgerust met een certificaat om milieuprestaties aan te moedigen, tijdelijk toegang zou geven voor een jaar tot Wallonië”, zegt de federatie in een verklaring.
Professionals in de sector – garages en dealers – hebben ondertussen een milieukeurmerk voor auto’s gelanceerd (Eco-Expert) met ad hoc apparatuur dat het mogelijk moet maken om de uitstoot van een auto nauwkeurig te meten en eventueel mechanisch te kunnen ingrijpen om hun depollutiegraad te verhogen.
Het valt nog te bezien of deze interventies al dan niet door de autoriteiten zullen worden aanvaard. Wordt vervolgd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be