LEZ Wallonië: weldra 24% van de voertuigen naar de schroothoop?

Op 1 januari 2025 moet Wallonië een grote lage-emissiezone worden om de luchtvervuiling tegen te gaan. En volgens Traxio, de Belgische federatie van de mobiliteitssector, betekent dit dat maar liefst 24% van het wagenpark rijp zou zijn voor de sloop…

Gepubliceerd op 4 juli 2023
Leestijd : 2 min

Deel

LEZ Wallonië: weldra 24% van de voertuigen naar de schroothoop?

Vanaf 1 januari 2025 moet Wallonië in principe een grote lage-emissiezone worden. Een status die het eigenlijk al in 2023 had moeten hebben, maar die datum werd uitgesteld vanwege een gestuntel over het niet publiceren van de uitvoeringsbesluiten.

Deze LEZ was inderdaad voorzien in het decreet van 17 januari 2019 rond de bestrijding van de luchtverontreiniging door het autoverkeer. In dit kader zullen voertuigen met een Euro 0, Euro 1, Euro 2 en Euro 3 norm niet meer kunnen rijden als ze jaarlijks meer dan 3.000 km afleggen.   

Er wordt geen afwijking toegestaan, ook niet aan oldtimers (ook beperkt tot 3.000 km per jaar). En dat is nog niet alles: vanaf 1 januari 2026 mogen ook Euro 4 auto’s niet meer rijden, tenzij ze voor 2019 zijn aangeschaft.

Nog steeds geen uitvoeringsbesluit

De Belgische federatie van de mobiliteitssector maakt zich zorgen over de situatie in Wallonië. Want het lijkt erop dat de fameuze uitvoeringsbesluiten nog steeds niet geformaliseerd zijn. Maar als er niets is, betekent deze wet dat 24% van het Waalse wagenpark door dit verbod wordt getroffen, of 439.752 auto’s.

Advertentie – lees hieronder verder

Als dit het geval is, zou dat natuurlijk een ramp zijn, zowel financieel als voor de mobiliteit van de eigenaars van deze betrokken auto’s, die vaak niet over de middelen beschikken om hun auto’s te vervangen.

routes-wallonie

Traxio zegt dat het dan ook hoog tijd is om eraan te herinneren dat de Waalse overheid reageert. “De vraag die zich dus opdringt is of duizenden auto’s vanaf 1 januari 2025 uit het verkeer zullen worden geweerd in Wallonië. Er is ook geen sprake meer over de afwijking voorzien in het decreet die auto’s, uitgerust met een certificaat om milieuprestaties aan te moedigen, tijdelijk toegang zou geven voor een jaar tot Wallonië”, zegt de federatie in een verklaring.

Professionals in de sector  – garages en dealers – hebben ondertussen een milieukeurmerk voor auto’s gelanceerd (Eco-Expert) met ad hoc apparatuur dat het mogelijk moet maken om de uitstoot van een auto nauwkeurig te meten en eventueel mechanisch te kunnen ingrijpen om hun depollutiegraad te verhogen.

Het valt nog te bezien of deze interventies al dan niet door de autoriteiten zullen worden aanvaard. Wordt vervolgd.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.762 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Belastingen
Wel of geen nieuwe rijtaks voor elektrische auto’s?

Voorlopig niet dus. De invoering van een verkeersbelasting voor auto’s op elektriciteit loopt in Vlaanderen flinke vertraging op door onderhandelingen en gebrek aan een akkoord met andere gewesten. Nog snel een elektrische auto kopen? Of loop je toch nog risico?

13 december 2024 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.762 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.