Klimaat / Milieu

Wallonië: LEZ officieel aangekondigd voor 2025

Verwarring in Wallonië: door de niet-bekendmaking van de uitvoeringsbesluiten zullen de lage-emissiezones (LEZ) die in januari 2023 van kracht zouden worden, niet worden ingevoerd. In deze context moest de politiek zich reorganiseren. Officieel worden de lage-emissiezones in het zuiden van het land nu pas op 1 januari 2025 van kracht.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 24 dec. 2022 | Leestijd: 3 min

Naast het niet invoeren van een nieuwe autobelasting, moest Wallonië ook afzien van de uitvoering van de LEZ’s omdat de uitvoeringsbesluiten niet werden gepubliceerd. Het besluit om deze LEZ’s in te voeren dateert van 2019 en was ambitieus, omdat het de bedoeling was om vanaf 1 januari 2023 de grootste lage-emissiezone in Europa te creëren door de meest vervuilende voertuigen van het grondgebied uit te sluiten (Euro I in 2023, Euro 2 in 2024, enz.). Schaakmat dus voor een duister verhaal over het niet opstellen van de nodige documenten. Dom!

In deze context moest Wallonië zich reorganiseren, én snel. Dat is eind 2022 gebeurd wanneer de Waalse minister van Milieu, Céline Tellier (Ecolo), het dossier opnieuw op tafel heeft gelegd bij de Waalse regering. Het geleidelijke verbod op het gebruik van voertuigen die niet aan bepaalde normen voldoen, gaat uiteindelijk in op 1 januari 2025.

Advertentie – lees hieronder verder

Geleidelijke uitsluiting

Zoals verwacht zal de uitsluiting van de meest vervuilende voertuigen progressief zijn. Vanaf 1 januari 2025 zullen zowel voertuigen zonder Euronormen als Euro 1, 2 en 3 onder dit verbod vallen (17.500 voertuigen, d.w.z. 0,84% van het wagenpark). Vanaf 2026 worden Euro 4-voertuigen getroffen (153.800 voertuigen, 7,03% van de vloot), vervolgens in 2028 Euro 5-voertuigen (191.900 voertuigen, 8,39%), terwijl Euro 6-voertuigen vanaf 1 januari 2030 in de gevarenzone komen (233.200 voertuigen, 9,73%).

low-emission-2

Uiteraard zullen er verschillende afwijkingen gelden, met name voor voertuigen van hulpdiensten, het vervoer van gehandicapten, de politie en voertuigen die minder dan 3.000 km per jaar afleggen – om mensen in precaire situaties of in afgelegen gebieden niet te benadelen.

Het discours van de autoriteiten getuigt van een zekere kwade trouw: deze maatregelen zijn zeker in het belang van de luchtkwaliteit en de gezondheid van de Walen, maar de timing ervan lijkt te zijn beïnvloed door de economische crisis om zo de burgers niet te hard te treffen. Ongelooflijk. We proberen de pil zo goed mogelijk te slikken… Er is op gewezen dat de invoering van deze LEZ’s de Waalse steden ook in staat zal stellen verkeersbeperkingen in te voeren voor de meest vervuilende voertuigen. Het gewest moedigt dit duidelijk aan, waarschijnlijk om Vlaanderen en Brussel in te halen…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon